Nieuws
lootbox

Verbod op lootboxes in België wordt volgens onderzoek slecht gehandhaafd

Veel games op de App Store zouden nog altijd lootboxes bevatten

Geschreven door Michel Musters op
Het verbod op lootboxes in België wordt volgens een onderzoek slecht gehandhaafd.

Uit een onderzoek van Leon Y Xiao - dat gedeeld werd door Games Industry - bevat 82 procent van de honderd games in de App Store die het meeste geld binnenhalen een vorm van lootboxes. Dit terwijl het verbannen is door de Kansspelcommissie in België. Ook zou ruim 80 procent van games op de App Store die geschikt zijn voor spelers van 12 jaar lootboxes bevatten.

Volgens het onderzoek is de situatie prangend. Door het verbod hebben veel consumenten en ouders immers een "vals gevoel van veiligheid". Dat gevoel van veiligheid blijkt volgens de data uit het onderzoek dus onterecht. Ook zorgt het voor oneerlijke concurrentie tussen bedrijven die zich wel aan de wet houden, en bedrijven die dat niet doen.

In België worden lootboxes als gokken beschouwd wanneer ze met echt geld aangeschaft kunnen worden en wanneer de inhoud van de lootboxes op toeval is gebaseerd. Daarom worden diverse games die in het land uitkomen - zoals de Fifa-reeks - aangepast, of komen sommige games, zoals Diablo Immortal, er helemaal niet uit. In Nederland zijn de regels iets onduidelijker, mede omdat een rechter besloot dat kaartenpakjes voor Fifa Ultimate Team niet onder gokken zouden vallen. Toch is Diablo Immortal in Nederland ook niet speelbaar.

Dit artikel delen:

Lees meer

Maker Sonic-films zou aan verfilming van Pac-Man werken Geheime multiplayermodus in Super Punch-Out!! ontdekt
1

Reacties op: Verbod op lootboxes in België wordt volgens onderzoek slecht gehandhaafd

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Ricje

    • 9 augustus 2022 15:56
    Toch is Diablo Immortal in Nederland ook niet speelbaar.
    Waarschijnlijk omdat degene die hierover gaat een IQ heeft dat hoger is dan een goudvis en inzag dat DiabloCashgrab Immortal het doet voor het geld en je achter een dikke betaalmuur zet.
    En ja, merendeel van de games op mobiel zijn zo. Er wordt ingespeeld op de natuur van de mens (competitiedrang). Door er een RNG systeem van te maken kunnen ze flink geld verdienen aan de mensen met slechte impulscontrole.
    "Tijdelijk" aanbod met een waarde van zogenaamd 800%? Gooi er een timer op van 4 uur en er zijn weer een paar mensen die een bak met geld gooien. En die 800%? Absoluut nergens op gebaseerd. Staat niet eens een soortgelijke aanbieding in de shop.

    Dit is al tig jaar aan de gang. De meeste games die zo'n systeem hebben komen uit het oosten (veelal China) en hebben altijd hetzelfde soort "speel"element erin zitten.

    Dan uiteraard niet de dagelijkse "top-ups" vergeten om mensen aan te sporen met geld te gooien.

    Wellicht moeten ze heel die wetgeving omtrent lootboxes en kansspellen eens gaan aanpassen voor het westen. Zou heel wat games in de appstores schelen.
    Aantal nieuwe mobiele games die uitkomen (en waar reclame van verschijnt in andere games) zijn ook van bekende franchises (One Piece en Naruto games zie ik dagelijks voorbij komen terwijl het niet eens van de eigenaars van deze franchises zijn of van developers die de licentie in handen hebben maar van CHINESE developers die willen cashen op de populariteit).

    Google houdt dit overigens in stand. Je kan dergelijke games reporten en bewijzen overhandigen maar er wordt pas iets aan gedaan als de eigenaar van de franchise (of licentiehouder ervan) een DMCA erop mept waarna de Chinese developer vrolijk verder gaat onder een nieuwe naam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.