Met name de kunstmatige intelligentie tijdens de aanval wordt verbeterd. Computergestuurde spelers krijgen betere looproutes en zullen beter raden waar de gamer de bal naartoe wil spelen. Ook worden spitser slimmer gemaakt en zullen ze minder vaak buitenspel staan.

Het First Touch Control-systeem moet ervoor zorgen dat balcontrole meer realistisch wordt. Een speler die de bal ontvangt zal meer moeite hebben met het goed aannemen van deze bal, afhankelijk van de kracht van de pass, de snelheid, de balhoogte en de technische vaardigheid van de speler. Complete Dribble zorgt ervoor dat dribbelen met de bal moeilijker wordt; in Fifa 12 kan de speler vrij dribbelen door van richting te veranderen, dit is in Fifa 13 niet mogelijk.

Vrij trappen

Tactical Free-Kicks past het vrijetrappensysteem in Fifa 13 aan. Tot drie spelers kunnen zich rond een bal verzamelen en de verdediging van de tegenstander uitdagen. Spelers kunnen doen alsof ze op de goal gaan schieten en dan hun daadwerkelijke trap aanpassen aan de speler die uit de muur komt rennen. Ook verdedigende spelers krijgen meer opties bij vrije trappen, zo kunnen ze kiezen of ze een speler naar de bal toe laten rennen na het fluitsignaal en bepalen ze zelf hoeveel spelers in de muur staan.

De in Fifa 12 geïntroduceerde Player Impact Engine wordt bovendien geoptimaliseerd, zodat er geen onrealistische situaties meer voorkomen. Andere verbeteringen zouden te vinden zijn in nieuwe manieren van passen, betere animaties van de keeper, nieuwe animaties voor het juichen en een betere scheidsrechter. Ook de graphics zouden aanzienlijk verbeterd worden dankzij nieuwe Dimensional Imaging-software.