In huidige versie van de Oculus Rift zitten lcd-schermen vlak voor de ogen vna de gebruiker. Oculus toont op gadgetbeurs CES de nieuwste versie van de bril, dit keer met oled-schermen. Het voordeel van de oled-schermen in de vernieuwde Rift is de snelheid, zegt Oculus vice-president Nate Mitchell tegen Polygon.
De oled-schermen verversen het beeld veel sneller dan de lcd-schermen die tot nu toe gebruikt werden. "In principe knipperen ze", zegt Mitchell over de snelheid. "Ons oled-scherm kan in flink minder dan een milliseconde van beeld wisselen, veel sneller dan welk lcd-scherm dan ook." Door de schermen sneller te maken moeten bewegingen soepeler en dus realistischer ogen. "Bewegingsonscherpte en schokkerigheid zijn weg, waardoor het meer lijkt op hoe we de echte wereld zien", aldus Mitchell.
Bewegingssensor
Ook nieuw is een bewegingssensor in de vorm van een camera. Die camera moet voor de speler worden geplaatst, door witte stippen op de Oculus Rift kan nauwkeurig de positie van het hoofd worden bepaald. Zo wordt het voor spelers mogelijk om hun hoofd in games realistisch door een ruimte te bewegen. Er kan bijvoorbeeld uit ramen en om hoekjes worden geleund. Voorheen kon de speler al wel rondkijken in de virtuele wereld.
In een demo tijdens CES laat Oculus spelers met een Rift op aan een virtuele tafel zitten. Het is vervolgens mogelijk om het bordspel dat op die tafel ligt van dichterbij de bekijken door eroverheen te leunen. De bewegingssensor zal volgens Oculus ook bij de uiteindelijke versie van de Rift worden geleverd, dat zou de prijs niet opdrijven. Wat de Oculus Rift voor consumenten gaat kosten is nog niet duidelijk, ontwikkelaars betalen 300 dollar voor hun versie van het apparaat.
Door NUtech.
Reacties op: Verbeterde Oculus Rift toont realistischer beeld
xenomorph
Heeft Sony een tijdje terug niet gezegd dat ze ook met zoiets bezig zijn voor de PS4?
MacUseless
Wil hem dol graag proberen/hebben
Nicka187
Maar het probleem is inderdaad dat MS en Sony bedrijven zijn die eerder zelf een bril op de markt willen zetten en daaraan geld te verdienen dan de OR te adopteren voor de consoles. Waardoor je dus straks allemaal verschillende brillen hebt.
En het mooie zou juist zijn dat je de OR kan gebruiken op de PC, XBO en PS4. Maar die kans is klein.
Pfipfo
http://www.techradar.com/news/gaming/oculus-rift-creator-xbox-one-and-ps4-are-far-too-limited-for-what-we-re-planning-1198420
Je hebt een steady 120 frames per second nodig voor de Oculus Rift, en dat kunnen de huidige consoles never nooit niet renderen.
Waarschijnlijk gaat sony zelf wel iets maken, om een graantje mee te pikken van de VR bandwagon. Maar dat zal VR geen goed doen, ben ik bang.
ebiker
Heiny Reimes
Niet vergeten dat er al virtual reality was in het begin van de jaren 90. Maar het kost ruim een generatie aan detail om het allemaal goed op het scherm te krijgen. Dus verwacht ps3/x360 achtige graphics op een XBone/PS4.
Pfipfo
spreadthehate
Hier weinig last met de Dev kit moet ik zeggen. Enige wat jammer is met War Thunder bijvoorbeeld is de 720P maar dat mag de imersie niet onderdrukken :)
Bioh4zard
Funkyjazz
Pfipfo
Met de Vorpx driver krijg ik regelmatig de melding dat ik ik native 3D moet uitzetten en dan over moet schakelen op z-buffer.
Ik denk dat een 1 GTX680 wel voldoende is voor de Oculus Rift, maar echt, een PS4 of Xbox One echt niet. En dat zeggen de makers namelijk zelf ook.
Want 120 FPS (60 FPS per oog) in v-sync is gewoon geen kattepis. Als je ziet dat de Xbox one nu al moeite heeft met 60 FPS op 1080P, dan lijkt me dat wel duidelijk. En dan gaat het "er alles uitpersen" echt niet helpen. En begrijp me niet verkeerd, ik zou het supertof vinden als de OR op de consoles konden draaien, maar IMHO zit dat er gewoon niet in.
Pfipfo
spreadthehate
Ik heb met deuren ook last moet ik zeggen. Zodra je voor een deur staat in een spel met de Dev kit ziet het er maar raar uit allemaal.
Schijnt verholpen te zijn in de volledige versie.
Bioh4zard
Bioh4zard