Ontwikkelaar en uitgever LucasArts heeft onlangs naar verluidt tussen de 75 en 100 mensen ontslagen bij hun studio in San Francisco. Hoewel het bedrijf wel wil bevestigen dat er ontslagen zijn gevallen, houdt men zich op de vlakte aangaande het aantal medewerkers dat op straat is gezet.

Volgens LucasArts zijn de ontslagen gepast gezien de fase waarin ze zitten met de ontwikkeling van verschillende games en zouden de ontslagen geen betrekking hebben op een specifiek product. De twee games die LucasArts momenteel in de pijplijn heeft, Fracture en Star Wars: Force Unleashed, zullen geen hinder ondervinden van de ontslagen.

LucasArts wil niet bevestigen of de ontslagen betekenen dat LucasArts in de toekomst vaker een beroep zal doen op externe bedrijven, in plaats van zelf games te ontwikkelen. "We zijn toegewijd tot onze interne studio, maar blijven ook doorwerken met externe partners.", aldus een vertegenwoordiger van het bedrijf. Momenteel wordt Star Wars: Force Unleashed bij LucasArts intern ontwikkeld, terwijl Fracture wordt gemaakt door het externe Day 1 Studios.

In zijn hoogtijdagen ontwikkelde LucasArts vrijwel alle games zelf, wat legendarische games opleverde als Monkey Island, Day of the Tentacle en Grim Fandango. Het is nu nog onduidelijk of deze ontslagen een voorteken zijn van het definitieve einde van de interne studio van LucasArts. Na het verschijnen van The Force Unleashed zullen we het te weten komen.