Het door laten gaan van zulke vermoedens vond Ueda niet helemaal gewenst voor een spel dat een dier als thema heeft. Over waarom de trailer voornamelijk scènes laat zien die het dierlijke gedrag van het grote beest in The Last Guardian benadrukken, zei hij het volgende: "ICO en Shadow of the Colossus speelden zich af in fantasievolle werelden. Mensen die van films hielden werden aangetrokken door deze fantasie en schaften de spellen aan. Echter willen we dit gevoel deze keer bij een grotere groep mensen losmaken. Hoewel het dierenthema hier al voor zorgt, vonden we dat dit soort fysieke interactie hier nog eens extra aan bijdraagt.

Controle

Ueda gaf vervolgens aan dat deze scènes er niet puur voor dit doel inzitten. "We zagen in dat deze fysieke interactie gebruikt kon worden om een nieuw soort gameplay in het leven te roepen." Zo kunnen spelers het grote beest, genaamd Torico, eten geven. Daarbij is het alleen niet zeker of Torico wel tegen een bepaald soort voedsel dat zij hem geven kan. Dit om spelers over te brengen dat zij niet alles wat in het spel gebeurt in de hand kunnen hebben. "Het is niet zo dat je totaal geen controle meer hebt over zaken, maar er zullen dingen zijn waar je geen invloed op hebt. Dit zorgt voor een realistische inslag van het spel en draagt ook bij aan de mysterie van hoe het spel ontworpen is."

Over de vijanden in het spel wist Ueda het volgende te melden: "Het jongetje in het spel is niet in staat om de ridders die hij tegenkomt direct te verslaan." Spelers zullen hier voor het grootste deel de hulp van Torico voor in moeten schakelen. Toen het tijdschrift Famitsu aangaf dat het spel er sinds de vorige trailer grafisch niet heel veel op vooruit is gegaan, zei Ueda dat zijn ontwikkelingsteam zich voornamelijk gericht had op de bewegingen van Torico. Het beest kon eerst slechts in vastgelegde paden lopen, nu vindt er interactie plaats met de omgeving, aldus Ueda.

Graphics

Tot slot sprak Ueda nog over deze omgevingen en hoe zijn ontwikkelingsteam te werk is gegaan bij het creëren van de gedetailleerde spelwereld. In ICO en Shadow of the Colossus werd er op iedere omgeving slechts één ontwerper gezet. Met de grotere mogelijkheden van de PlayStation 3 zag het team zich gedwongen van deze methode af te stappen, zo legt Ueda uit. Er wordt nu door iedere ontwerper gebruik gemaakt van stukjes omgeving ter grootte van LEGO-blokken, waardoor er veel meer detail mogelijk is. Ueda zegt dat deze nieuwe methode pas echt naar voren komt in een bepaald gedeelte van het spel, waarin spelers wel moeten geloven dat het niet meer door één iemand gemaakt is. 

The Last Guardian staat gepland voor een release eind volgend jaar, rond de feestdagen.