In een besloten meeting op de achtste Ziff Davis Electronic Gaming Summit, heeft de Vice President voor Sales & Marketing van Nintendo of America, Reginald Fils-Aime, een nieuwe toespraak gehouden, zoals hij dit ook deed in mei op de E3 beurs tijdens de persconferentie van Nintendo.

Het centrale onderwerp van de speech draait om de Nintendo DS, evenals zijn directe concurrent, de Sony PSP. Er worden een aantal interessante punten aangesneden, met name op gebied van productontwikkeling en hoe dit vorm krijgt bij de Nintendo DS. Daarnaast wordt er nog over online gaming gesproken op consoles, evenals vooruitgang in graphics.

Graphics

In de speech kwamen een aantal opvallende punten naar voren. Allereerst hoeven developers volgens Reggie tegenwoordig nauwelijks meer compromissen te sluiten wat toepassing van graphics betreft. Als je iets in je hoofd hebt zitten, dan moet het perfect mogelijk zijn om dit ook daadwerkelijk zo op het scherm te toveren. Mogelijkerwijs doelt hij hiermee op de volgende generatie consoles. In ieder geval zullen grafische vooruitgangen in de toekomst vooral theoretisch merkbaar zijn, maar in steeds mindere mate fysiek op het scherm, aldus Fils-Aime.

Ports geen garantie voor succes Het tweede punt draait om het feit dat het verleden heeft uitgewezen dat veel games omgezet naar een ander platform, daar vaak minder succes op genieten. Vaak komt dit ook doordat zulke games dan minder leuk of fijn spelen op zo'n ander systeem. Als voorbeeld nam Reggie games als GTA en andere grote consolegames waar je doorgaans een hele avond plezier aan beleefd. De doelgroep waar men zich vooral op richt met de Nintendo DS, omvat de al wat oudere gamer die doorgaans niet eens zo heel erg veel tijd heeft om onderweg en tussen dagelijkse taken door, zulke tijdrovende games op een handheld te spelen. Iets waar Sony wel heen lijkt te willen gaan met de PSP.

In Nintendo's ogen is het belangrijk dat een nieuw platform voorzien wordt van nieuwe en unieke games die specifiek voor dat systeem ontwikkeld zijn, zodat je niet het risico loopt dat populaire games van andere consoles of handhelds, ineens veel minder succesvol worden op een nieuw systeem. Ports wil men op de Nintendo DS dan ook zoveel mogelijk voorkomen. Dat veel oude franchises als Castlevania en Final Fantasy ook uitgebracht worden op de DS, is onvermijdelijk. Door de creativiteit van de verantwoordelijke developers en de nieuwe mogelijkheden van de NDS, wordt de manier waarop je games in zulke series speelt, toch ineens weer fris en vernieuwend. Voor veel developers voelt het alsof ze met een nieuw canvas mogen werken.

Internet browser

Het laatste punt centreert zich rond de draadloze mogelijkheden van de Nintendo DS. Het was al bekend dat wireless multiplayer met 16 spelers tegelijk mogelijk zal zijn, iets waar Sony hen nog mee heeft gecomplimenteerd. Nieuw is echter het feit dat de Nintendo DS een internet browser gaat kennen waarmee communicatie over lange afstanden mogelijk is. Ook online multiplayer komt hierin terug en de Nintendo DS zal één van de eerste apparaten worden die draadloze en mobiele online gaming zal stimuleren en ontwikkelen. Dit alles zal overigens gratis zijn, gezien Nintendo's standpunt is dat je gamers helemaal geen geld mag vragen voor zulke services.

Het mag dus duidelijk zijn dat de Nintendo DS een zeer ambitieus product is, waar men grote plannen voor heeft en die al erg positief ontvangen is door met name ontwikkelaars en gamers. De gehele en zeer realistische speech van Reginald Fils-Aime kun je hier lezen.