Het vechtsysteem is nu helemaal opgebouwd rondom een vechtstijl met twee handen, legt Hutchinson uit, "dus (Connor) gebruikt of een tomahawk en een mes, het assassin's blade en een mes en of een van de vele andere combinaties". Ook hebben de ontwikkelaars geprobeerd om de game vloeiender te laten spelen. Een voorbeeld hiervan is dat protagonist Connor zogenaamde running assassinations kan uitvoeren; hij kan in volle sprint mensen doden zonder snelheid te verliezen.

De aanpassing van het gezondheidssysteem van de hoofdpersoon is volgens Hutchinson een van de belangrijkste aanpassingen om gevechten spannender te maken in Assassin's Creed 3. De gezondheidsmeter van de speler vult zich nu automatisch, maar alleen wanneer hij in veiligheid is.

Ook het gedrag van bewakers is verbeterd. "We hebben compleet nieuwe types van vijandelijk gedrag gemaakt. Daarnaast hebben we ook de spelerstrategie vernieuwd om spelers echt te pushen om de verschillende knoppen op de controller te gebruiken. Zodat ze al Connors moves, van counters tot aanvallen, met pistolen en werpmessen, benutten".

Stealth

Hutchinson geeft daarnaast aan dat het stealth-element in AC3 belangrijker dan ooit is. "We hebben veel nieuwe stealth-mogelijkheden die echt leuk zijn. Je kunt nu cover zoeken tegen muren en Connor verbergt zich automatisch tegen een muur als een bewaker er aankomt. Dit leidt tot een nieuwe assassination-beweging vanuit cover".

Hutchinson zegt verder dat Connor zich ook in lang gras of bosjes kan verstoppen en kan opgaan in een groep door mensen op verschillende manieren te imiteren. Wanneer een aantal mensen een huis aan het schilderen is, dan kan Connor ernaast staan en de bewegingen imiteren om op te gaan in de omgeving en bewakers te misleiden.