Gabe Newell, de grote man achter Valve, slaat de alarmbel over de next-gen architectuur. Volgens Gabe brengt de next-generation consoles lang niet altijd even veel voordelen mee als men beweert. Met name het feit dat alle bestaande engines weggegooid kunnen worden en alles van scratch af aan moet beginnen, baart Gabe zorgen. Ook denkt de beste man dat de multi-core processoren een struikelblok zullen gaan vormen voor de huidige ontwikkelaars."Technologically, I think every game developer should be terrified of the next generation of processors. Your existing code, you can just throw it away. It's not going to be helpful in creating next generation game titles," Newell said. "Most of the problems of getting these systems running on these multicore processors are not solved. They are doctoral theses, not known implementation problems. So it's not even clear that over the lifespan of these next generation systems that they will be solved problems. The amount of time it takes to get a good multicore engine running, the Xbox 360 might not even be on the market any longer. That should scare the crap out of everybody.""Een van de grootste problemen die we tegen zullen gaan komen is het feit dat de ervaren programmeurs uit de vorige generatie een doorn in het oog zullen worden voor de programmeurs van vandaag, die wél gespecialiseerd zijn in het schrijven van multi-core codes.", aldus Gabe. Slechte gang van zaken dus bij de ontwikkelaars van de oude garde, die de toekomstige technologieën waarschijnlijk niet bij kunnen houden en wellicht (in het ergste geval) zullen gaan stoppen met het ontwikkelen van games.
Anderzijds sneert Newell slinks naar alle huidige gestoonde beelden, onder andere afkomstig van Microsoft en Sony. Volgens Gabe is er bij lange na nog geen engine klaar die capabel genoeg is om de huidige games te overtreffen. Gabe maakt iedereen die tot nu toe iets heeft geshowed uit voor leugenaars, die de consumenten misleiden met teksten zoals "PS3 twee keer zo snel als de Xbox 360". Compleet betekenisloos, aldus Gabe. "Zeker omdat men op beide consoles nog geen daadwerkelijke code heeft om dit feitelijk vast te stellen", is Newell van mening dat "wij consumenten worden voorgelogen, en op de lange termijn zal dat een impact hebben op de verkopen van games."
Al met al kun je dus zeggen dat Gabe zeer sceptisch is over de aanstaande next-gen games en de daarbij behorende technologieën. Of dit te maken heeft met het feit dat hij het somber in ziet voor Half-Life 2 op de Xbox, is niet bekend.Met dank aan horus12 voor het melden van dit nieuws.
Reacties op: Valve's Newell sceptisch over next-gen
Ferrali
alexvkan
anonymous
Maar alle problemen rondom multi-cores aside, de UT engine op de PS3 liep puur op de Geforce 7800 en die zag er al monsterlijk goed uit. Dus zelfs als ze die hele Cell niet onder de knie krijgen en puur op de RSX gaan proggen dan is het al een dikke verbetering t.o.v. de PS2.
En wat weet hij nou eigenlijk ? Weet hij dat Sony hun techdemo's niet op de Cell deed ? Kan ie niks vanaf weten. Dat ie zeikt op Killzone2 op Motor Storm kan ik me voorstellen, want als dit niveau straks niet gehaald wordt dan komt er commentaar (hij voelt zeker druk), maar al die fancy coole techdemo's op de Cell met physics, Fight Night en Getaway deden mij alvast concluderen dat Sony en IBM wel degelijk al ver zijn met bepaalde engines en basis-beginselen omtrent de engine.
Gabe is gewoon bang dat ie buiten de boot valt omdat ze hun hele Source engine weg moeten mieteren, en iedereen de Unreal 3.0 engine neemt.
-Ruud-
-Ruud-
=HellFire=
Dat zit er wel in ja. Daar gaat al je werk. Zou ik ook wel gefrustreerd van raken eigenlijk.
MrWoef
Deze kerel denk puur en alleen aan zijn eigen hachje!!
edit: Gabe is gewoon bang dat ie buiten de boot valt omdat ze hun hele Source engine weg moeten mieteren, en iedereen de Unreal 3.0 engine neemt.
Idd my point also
anonymous
Het is niet gek dat de UT2007 engine binnen 2 maanden geport was voor de PS3-demo, als dit naar multi-core code gedaan moest worden had het misschoen wel veel langer gekost, maar aangezien de GPU qua werking redelijk identiek is aan de PC GPU's hoeft wat het aansturen van dit ding betreft niet al teveel aan de kant en klare Unreal 3.0 engine gedaan te worden.
ATI's x360 GPU is echter wel behoorlijk anders, vandaar dat eigenlijk geen enkel spel fatsdoenlijk liep op de x360 totnutoe, want buiten die moeilijke triple core PPC zal ook wel die nieuwe ATI GPU zware prog-troubles opleveren.
Wel cool dat Gabe zich zo uitgesproken laat citeren en geen blad voor de mond neemt, dit zal wel weer aardig wat controverse opleveren, ben benieuwd wat anderen programmeurs daarop te zeggen hebben. Ben met name beneiuwd naar wat de makers van PGR3 (m.i. meest impressive 360-game maar erg pre-rendered verdacht…) te zeggen hebben.
4play
Toch heeft hij wel gelijk, ik heb van de next gen consoles niets gezien waarvan ik dacht. WOW dat kan mijn huidige console niet… maar dat zal wel aan mij liggen… En ach als je de lineup bekijkt gewoon weer hetzelfde
Knokken, Racen, 3d shooten, sport en RPG voor de japanse markt…
trouwens Rare heb al moeite om voor deze generatie consoles spellen in elkaar te zetten ("Perfect dark zero komt echt uit op de XBOX echt waar…" yeah right mister Gates)
JeanVer
Wat moet je dan nog meer hebben voor de 1e generatie games behalve een goeie AI code ? Physics en UNreal 3.0 voor gfx en wat focussen op een goeie AI en sound, en je kan in lengte van jaren vooruit in games-ontwikkeling toch ?
Zoals hij praat zijn er kennelijk ernstige essentiele problemen rondom een engine, want hij doelt op bepaalde key-issues waarvan hij voorlopig nog niet eens verwacht dat ze de komende 5 jaar opgelost worden om een goeie engine te draaien. Dat moet ie dan nog maar eens concreet uitleggen wat ie daarmee bedoeld.
Maar praat die man idd niet gewoon in zijn eigen straatje ? Is ie soms jaloers dat Epic de slag wint en overal licenses verkoopt ?
Ronn
Legendary
Nog even snel: ATI GPU zal juist erg toegankelijk voor developers zijn, het zijn meer de foutloze codes die speciaal voor de cores geschreven moeten worden dat problemen zou opleveren, dat het wat moeilijk nog gaat met de graphics van de games is grotendeels te danken aan de vertraging van de beta kits (pas eind juni, besef even.) Eerlijk gezegd duidt dat er juist op dat PS 3 nog stukken moeilijker te programmeren wordt, voordeel hebben ze dat ze juist van de X360 kunnen leren, en tegen de tijd dat de PS 3 uitkomt zullen allebei de consoles wel waardige next-gen games aanbieden. Ook bij de launch van de X360 heb ik er vertrouwen in, dus tuurlijk heeft deze man deels gelijk, maar zoals je zegt overdrijft ie wel en is ie ontdaan over het feit dat ie zijn Source Engine van gronds af aan moet herschrijven. Maar dat progammeurs het moeilijker gaan krijgen bij de next-gen consoles staat toch echt vast, wat wel tot nog duurdere spellen zou kunnen leiden. (Zijn ook meer artists nodig om de capaciteiten van beide consoles goed te kunnen gebruiken.)
Ronn
Over zijn verhaal dat de huidige getoonde beelden nog niet veel zeggen omdat ze nog niet op de daadwerkelijke hardware draaien, kan ik geen uitspraak doen. Ik denk wel dat de meeste demo's tot nu toe nog op SDK's draaien die idd niet met de console hardware overeen komen. Dat zal echter eerder betekenen dat het uiteindelijk nóg mooier kan zodra men de consolearchitectuur zelf ook goed in de vingers heeft. Dat is nu ook het geval met de getoonde Xbox 360 beelden. Die zijn allemaal ontwikkeld op SDK's die maar 1/3 van de totale kracht van die console bevatten.
Legendary
PjotrStroganov
Met de next gen consoles staan ineens ook een heleboel pc devs te springen om te gaan ontwikkelen voor meerdere formats. Het feit dat ze af moeten stappen van de x68 structuur valt ze waarschijnlijk toch flink tegen. Iets waar de console devs zich blijkbaar niet door terug laten houden.
Legendary
Legendary
T-RonX
fAtAl-e
MrWoef
Die ontwikkeling is al jaren aan de gang…ik bedoel welke (gerenomeerde) PC developer/uitgever ontwikkelt nou niet voor de consoles? ID (RTCW, Doom3), Valve (CS, HL2 Xbox), Epic (UC2) ontwikkelen al tijden voor de consoles…dus dat argument lijkt me niet zo relevant.
Volegens mij is het gewoon puur uit zakelijk belang dat die Gabe deze uitspraak doet…..(HL2 engine verkoopt slecht tov de UE3).
De HL2 engine lijkt ontwikkelt te zijn puur voor (singelecore) PC's..terwijl de UE3 multi inzetbaar is (consoles, multicores enz)