Nieuws
steam deck

Valve wil meer handheld-pc's in Steam Deck-lijn maken

Ook andere fabrikanten maken mogelijk vergelijkbaar model

Geschreven door Jacco Peek op
Volgens Steam Deck-ontwerper Greg Coomer wil Valve in de toekomst meer haldheld-pc's maken.
We hopen dat dit daadwerkelijk een categorie wordt waarin je verschillende keuzes hebt", zegt Coomer tijdens een interview met PC Gamer. "We willen apparaten in deze productlijn blijven maken."


De ontwerper houdt ook rekening met een scenario waarin derde partijen vergelijkbare apparaten ontwikkelen. "Als we gelijk hebben over de nieuwe categorie dan zal er veel meer keuze zijn, waarbij andere fabrikanten deelnemen en een handheld-pc maken en die anders noemen."

De Steam Deck is een handheld-pc die spelers kunnen aansluiten op andere schermen. Het apparaat is bedoeld om 'alle Steam-games' soepel mee af te spelen en verschijnt dit najaar.

Dit artikel delen:

Lees meer

Xiaomi teaset komst van gamingtelevisie met G-Sync Activision: 'Call of Duty: Modern Warfare 3-remaster niet in de maak'
21

Reacties op: Valve wil meer handheld-pc's in Steam Deck-lijn maken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Kwolly

    • 8 augustus 2021 13:15
    Dat moeten ze vooral nu al bekend maken. Dan krijg je straks een nieuw Osborne effect: het fenomeen waarbij de opvolger van een product al aangekondigd wordt voordat de eerste versie al voldoende geld heeft opgebracht waardoor de vroegere versie flopt omdat mensen de volgende versie afwachten. (Dit effect is vernoemt naar de Osborne computers van begin jaren tachtig)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 8 augustus 2021 13:18
    @Kwolly dus als Sony nu aankondigt dat ze in de toekomst een PS6 willen maken koop jij geen PS5 meer?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Kwolly

    • 8 augustus 2021 13:29
    @Millman7 Ik zou dan nog een PS5 kopen omdat ik weet dat de PS6 nog een paar jaar op zich laat wachten. Maar als het duidelijke wordt dat de PS6 nog maar een paar maanden weg is zou ik idd nog even m'n hand op de knip houden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RIOdeMIO

    • 8 augustus 2021 14:34
    @Kwolly een paar jaar zeg maar gerust 5+ jaar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Kwolly

    • 8 augustus 2021 20:09
    @RIOdeMIO Dat bedoelde ik ook, Pietje Precies

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 8 augustus 2021 21:10
    @Kwolly Ik ook, als de PS6 uitkomt dan kan de PS5 alleen maar flink in prijs dalen, uitermate geschikt moment om er eentje te kopen en als een malle games voor een prikkie op te gaan kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Kwolly

    • 8 augustus 2021 13:38
    @Millman7 Een punt dat ik je wel moet geven is dat er idd niet gezegd wordt wanneer de nieuwe versies komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 8 augustus 2021 14:59
    Gezien hoe abrupt de verkoop van de controller en steamlink gestopt zijn zonder opvolger. Steam Machine heeft een snelle en stille dood gehad en SteamOS wordt al jaren niet meer geupdate.

    Ik heb hier niet heel veel hoge verwachtingen van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 8 augustus 2021 15:05
    @jaquesparblue Ik wel, want niemand verplicht je SteamOS te gebruiken op de Steam deck. Juist daarom heb ik er veel interesse in. Je kunt ermee doen en laten wat je wilt. Ik zie het vooral als een zeer krachtige emulator die ik overal mee naartoe kan nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 8 augustus 2021 15:31
    @Vogeltje inderdaad de mogelijkheden zijn oneindig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RIOdeMIO

    • 8 augustus 2021 16:05
    @Vogeltje Juist heb in een video gezien dat je er gewoon Windows 10 op kan zetten in feite kan je dus alles erop spelen niet alleen steam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 8 augustus 2021 18:10
    @RIOdeMIO
    Dus dat is +100€ voor Windows 10. FML

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RIOdeMIO

    • 8 augustus 2021 21:46
    @rreloaderr Hahah shit niet eens aan gedacht

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 9 augustus 2021 00:37
    @rreloaderr windows 10 oem licentie is niet zo duur. Onder de 20 euro heb je er al een. Natuurlijk zijn dat wel keys uit grijs gebied(vaak windows 7 keys) maar voor een tientje durf ik wel de risico te nemen. 2 computers die al jaren gewoon nog geactiveerd zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 8 augustus 2021 21:12
    Ik heb geen bal interesse in handheld gaming, maar ben reuze benieuwd naar de prestaties van het apparaat 'in the flesh', of wanneer het aangesloten is op bv de tv. Het beloofde gebruiksgemak, de diversiteit aan mogelijkheden, de immense Steam bibliotheek en het relatief zachte prijskaartje maken het een aantrekkelijk product. Zeker op papier.

    Echt benieuwd of de gemiddelde massa consument met enige belangstelling in gaming dit gaat oppakken, die groep zegt namen als Valve en Steam namelijk niks, en kunnen het gaan aanzien als een Switch-alibaba-chinese knockoff geval. De game pc-elite zie ik het dan weer niet oppakken omdat het een handheld is die hetzelfde doet, met concessies op prestatiegebied, als het dus superieure ding wat ze al hebben..

    Playstation is een gevestigd dingetje ook onder de massa, maar een Vita met nota bene een eigen bibliotheek vond ook weinig aansluiting jammer genoeg. Ik hoop dat ik het mis heb en het ding gaat knallen als een malle, maar ik zie het niet zo snel gebeuren met m'n boeren verstand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    whaha

    • 8 augustus 2021 22:24
    @clandestine666 Mooie analyse. Ik blijf ook benieuwd. Het kan nog alle kanten opgaan.

    Alleen wacht ik ook wel op de herziene versie. De eerste variant is toch al uitverkocht, nietwaar?

    Trouwens, wat is een haldheld?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 8 augustus 2021 22:38
    @whaha Geen idee wat een haldheld is, zeg jij het maar! In mijn post staat het iig nergens, en ik heb het niet ff snel ge-edit. Toch je leesbril de volgende keer eens opzetten of de whiskeyfles niet voor driekwart leegdrinken in een half avondje, dat kan ik alleen! De preorders zijn voor zover ik weet gesloten omdat de eerste batch al is uitverkocht, idd.

    Proost en de mazzel!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jorn6810

    • 8 augustus 2021 23:46
    @clandestine666 heeft niks met zijn/haar leesbril of de whiskeyfles te maken, maar staat gewoon in de intro van het artikel ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 9 augustus 2021 01:26
    @Jorn6810 En ik maar lollig doen.. Tnx voor de opheldering!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jorn6810

    • 10 augustus 2021 16:59
    @clandestine666 haha geen probleem. Kan de beste overkomen!