Newell geeft aan dat verschillende groepen mensen binnen Valve constant aan projecten werken, zonder dat ze moeten rapporteren aan hem. "We begonnen als een singleplayergamesbedrijf en we hadden succesvol kunnen blijven door jaar na jaar vervolgen op Half-Life uit te brengen. We besloten collectief echter multiplayergames maken, ook al was er nooit eerder een succesvolle multiplayergame gemaakt."

"Toen probeerde we Steam", vervolgt Newell. "Een aantal mensen binnen het bedrijf vonden het een slecht idee, maar ze vonden het niet nodig om de mensen binnen Valve die er mee bezig waren te vertellen wat ze met hun tijd moesten doen. Ze hadden zoiets van, 'als jullie dat met je tijd willen doen, prima, maar wij gaan aan Half-Life 2 werken. We denken dat je je tijd verspilt maar het is jullie tijd.' Achteraf was het een geweldig idee. Mensen dragen de gevolgen van hun eigen keuzes."

Newell legt de manier waarop men bij Valve te werk gaat verder uit middels een voorbeeld: "Als iemand de groepsmanager van X wordt, geven ze tegengas wanneer X niet is wat je in de volgende ronde games wilt doen. Je wil niet dat ze zichzelf ingraven. Je wilt dat ze beseffen dat heel goed zijn in het ontwerpen van levels voor Half-Life bij lange na niet zo kostbaar is als het nadenken over het ontwerpen van sociale multiplayerervaringen."

Newell gaat in het interview nog uitgebreid door op hoe Valve in elkaar steekt. Zo wordt er bijvoorbeeld geen vakantietijd bijgehouden. Ook dat is de verantwoordelijkheid van werknemers. Fans van de Half-Life reeks wachten al jaren op de derde episode van Half-Life 2. Hier is echter nog niets over aangekondigd.