Nieuws
Valve

Valve-ontwikkelaar krijgt HDR aan de praat op Linux-pc

“Heeft nog tijd nodig”

Geschreven door Marvin Toepoel op
Het is een ontwikkelaar die voor Valve werkt gelukt om HDR werkend te krijgen op een Linux-pc.

Joshua Ashton is een ontwikkelaar van Valve die onder andere werkt aan technologieën als DXVK en VKD3D-Proton, en hij heeft HDR aan de praat gekregen voor games die draaien op Linux. Dat meldt Steam Deck-ontwikkelaar Pierre-Loup Griffais via Twitter, waar hij Halo Infinite en Deep Rock Galactic laat zien.

“HDR kan nu aangezet worden voor echte games!”, luidt zijn tweet. “Vanavond getest op een AMD-desktop met Halo Infinite, Deep Rock Galactic, Death Stranding Director’s Cut.” De meeste mensen hebben hier echter nog niets aan, zegt Griffais. “Het is nog erg vroeg, en heeft nog tijd nodig om bruikbaar te zijn voor de meesten.”

Eerder deze maand hintte Valve er nog naar dat het bedrijf voor een volgende Steam Deck een betere batterij en beter scherm wil. De Steam Deck maakt gebruik van Linux, maar niets wijst erop dat Valve daadwerkelijk van plan is om HDR-ondersteuning mogelijk te maken voor een volgende handheld.

Joshua Ashton deelt op Twitter een heatmap van de Death Stranding Director’s Cut, waarop te zien is dat de HDR werkt:

Bron: Joshua Ashton (Twitter)

Dit artikel delen:

Lees meer

Stranded Deep stilzwijgend toegevoegd aan Game Pass Super Perils of Baking bracht me tweedimensionaal Mario-plezier
10

Reacties op: Valve-ontwikkelaar krijgt HDR aan de praat op Linux-pc

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • MikkelR1

    • 4 januari 2023 12:20
    Dit is wel iets wat echt ontbreek op de Steam Deck. Het scherm is echt ronduit slecht en zelfs als het dat niet was, dan nog steeds geen HDR. Het scherm is iets waardoor ik overweeg afscheid te nemen van de Steam Deck want games zijn gewoonweg niet mooi genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gaurav

    • 4 januari 2023 14:18
    @MikkelR1 het scherm is gewoon een ok lcd. Niet bijzonder, maar zeker niet slecht. Als je dat wel vindt, hoe heb je dan de schermen van andere handhelds ervaren? Ik vind die van de originele Switch een tikkeltje slechter. Breek me de bek niet open over alles wat daarvoor kwam. (Vita uitgezonderd) Als het je specifiek om kleur gaat, misschien ben je dan nog wel gebaat bij de Decky VibrantDeck community plugin, totdat SteamOS zijn eigen saturation controls aanbiedt.

    Voor de leken onder ons, hier zie je een foto van een vergelijking tussen Steam Deck, OG Switch en OLED Switch, oordeel zelf of het scherm zo slecht is en games "niet mooi genoeg" maakt.
    https: //www.reddit.com/r/SteamDeck/comments/tjkgyq/steam_deck_vs_switch_oled_vs_switch_regular/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 4 januari 2023 20:26
    @Gaurav vibrantDeck zorgt alleen maar voor over saturatie en maakt het er niet mooier op imho. Het originele Switch scherm ervaarde ik als beter. Heb inmiddels enkel nog een OLED in huis, maar daarvoor jarenlang dagelijks op gespeeld.

    Het is gewoon een flets geheel, er lijkt wel een laag over het scherm heen te zitten die het allemaal minder vibrant maakt. Een gelamineerd scherm zou al wonderen doen.

    De foto die het vergelijk toont laat het eigenlijk ook wel zien. De kleurechtheid is om te janken zo slecht. Het groen lijkt wel geel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gaurav

    • 5 januari 2023 12:40
    @MikkelR1 Ja idd, ik zie VibrantDeck ook niet als echte oplossing, maar veel gebruikers zweren erbij dat saturatie controls voor hen verschil maakt, ik wist niet of jij daar een van zou zijn. (Al zijn er genoeg gekken die het op 200 gooien en zeggen dat het beter is ondanks dat kleuren wegvallen)

    Heb je de 512GB versie? Kan het zijn dat je de etched glass eigenschappen als een hinderlijk laagje ervaart?

    Buiten dat herken ik je klacht niet echt. Kleurechtheid valt idd een beetje tegen maar ik speel regelmatig met night mode aan dus tolerant voor wat afwijking. Verder zou het misschien van waarde zijn om je Steam Deck met die van iemand anders te vergelijken, want als er iets mis is met je scherm dan ben je wellicht blij gemaakt met een vervanging via RMA.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 5 januari 2023 15:00
    @Gaurav Uiteraard wel bedankt voor de tip! Ik hecht wel waarde aan kleurechtheid dus ik heb VibrantDeck beperkt aan staan (op 20 ofzo als ik me niet vergis).

    Ik heb de 256GB versie. Ik begin me inderdaad af te vragen of er iets mis is met die van mij. Een vriend van hem heeft de 512GB versie dus maar even vergelijken binnenkort.

    Ik ben overigens wel vaker de meest kritische in mijn kring, dus het kan ook een persoonlijk dingetje zijn..

    Anyhow: bedankt voor de tips en discussie!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robskeee

    • 4 januari 2023 15:37
    @MikkelR1 Ik zat er juist aan te denken om de steam deck in huis te halen. Wat is er dan niet mooi aan? Zo slecht vind ik het scherm niet ogen. Veel PC games speel ik ook zonder HDR en die zien er nog hartstikke mooi uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 4 januari 2023 21:37
    @MikkelR1 Vind "ronduit slecht" wel behoorlijk gechargeerd, zeker als het gebrek aan HDR ertoe zou doen. De meeste pc-games gaan juist ronduit slecht met HDR-beeld om (enkele goede uitzonderingen daargelaten), dus ik snap dat Valve daar niet voor investeert op deze schaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 4 januari 2023 22:07
    @TomKauw het gaat me niet zozeer om het gebrek aan HDR eigenlijk. Dat hebben de beide Switch modellen ook niet en daar geen klachten over. Maar OLED of HDR zou zeker helpen bij het mooier maken van het scherm.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 5 januari 2023 00:24
    @MikkelR1 Valve's scherm heeft inderdaad niet echt een luxe-element, nee. Mijn punt was echter meer dat HDR voor Valve een van de minst relevante features was (is?) om mee te nemen naar de Deck.

    Tegelijkertijd snap ik ook waarom Valve voor dit scherm is gegaan. Echt voorbeeldig is het niet, maar het heeft vast en zeker bijgedragen bij het drukken van de kosten. Ayaneo heeft bijvoorbeeld ook vaak mooiere schermen, maar die machines kosten al snel het dubbele van een Steam Deck.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 5 januari 2023 09:03
    @TomKauw klopt en het had voor hetzelfde geld natuurlijk gewoon een dikke flop kunnen worden. Dat is het gelukkig niet, maar zonde is het dan wel dat het scherm tegenvalt. Een gelamineerd scherm zou al een groot verschil hebben gemaakt.

    Edit: blijkbaar is het al een gelamineerd scherm. Dat zou je niet zeggen, vraag me haast af of er iets mis is met die van mij.