De twee trackpads leveren verder haptische feedback om spelers te voorzien van contextuele informatie. Zo kunnen trillingen aangeven hoe hard spelers gaan of wanneer ze ergens tegenaan botsen. Het gebruik van twee trackpads moet er verder voor zorgen dat genres die veelal exclusief voor PC zijn, zoals real-time strategiegames, zonder veel aanpassingen vanaf de bank gespeeld kunnen worden. De Steam-controller is namelijk compatibel met alle eerdere Steam-games die geen controllerondersteuning kennen.

In het midden van de controller zit een touchscreen. Deze kan ook als knop gebruikt worden, net als de twee trackpads. Verder zijn vier actieknoppen rondom de twee trackpads geplaatst, zodat spelers hun vingers nauwelijks hoeven te verschuiven om ze in te drukken. In totaal zitten er zestien knoppen op de controller, waarvan zes op de achterkant. Een tradtionele vierpuntsdruktoets zoals op vrijwel alle controllers ontbreekt.

De controller wordt later dit jaar geleverd samen met de prototypes van de Steam-hardware die naar 300 gebruikers wordt gestuurd. Het gaat dan nog wel om een vroege versie die niet draadloos is en ook geen touchscreen bevat. De uiteindelijke controller wordt wel draadloos.  

Eerder deze week kondigde Valve al speciale hardware aan. Deze draait op het begin deze week onthulde SteamOS, een gratis besturingssysteem gebaseerd op Linux.