"Eén van de gebieden waar ik nu erg in geïnteresseerd ben," zo vertelt Newell, "is de manier waarop we de ontwikkeling van games kunnen financieren vanuit de community. Zoals het nu meestal gaat, is dat je een budget nodig hebt, een groot budget, van ongeveer tussen de tien en dertig miljoen dollar. Dat [bedrag] moet vanaf het begin van het project aanwezig zijn. Er komt een groot risico bij zo'n bedrag kijken en beslissingen betreffende dit budget moeten conservatief worden genomen."

Geld voor games

"Wat denk ik beter zou werken, is wanneer de community de games zou financieren. Meer in de zin van: 'Hé, ik vind dit idee echt te gek. Ik wil wel een vroege investeerder zijn van dit project en dan krijg ik een later stadium een gedeelte van de opbrengst terug. Bovendien ontvang ik ook een exemplaar van het spel.' Op deze manier verplaats je de financiering van het spel van de uitgever naar de community die zich echt interesseert voor een bepaalde game of concept."

SellaBand

Het idee van Newell is overigens niet nieuw. In de muziekindustrie wordt dit

concept al toegepast in de vorm van SellaBand. Via dit platform kunnen mensen een gedeelte van de financiering op zich nemen, variërend van tien dollar tot tienduizend dollar. Wie het laatstgenoemde bedrag betaalt, kan tien procent van de opbrengst tegemoet zien en een bezoek aan de studio waar het album wordt opgenomen.