Nieuws
Portal 2

Valve heeft overwogen Portal naar vr te brengen

Veel van de latere puzzels pasten echter niet goed bij vr

Geschreven door Michel Musters op
Valve overwoog Portal in naar virtual reality te brengen, maar de ontwikkelaar kwam er al snel achter dat dit niet goed werkte.

Voordat de ontwikkeling van het gisteren uitgekomen Half-Life: Alyx begon, werd er naar diverse franchises van het bedrijf gekeken om naar vr te brengen. Volgens programmeur en designer Robin Walker was één van die franchises Portal.

"We keken naar dingen als Portal, want mensen zien dat vaak als een van de eerste titels van ons die goed zou werken in vr, en zo dachten wij er ook over. Maar zodra we keken naar wat we uit Portal in vr moesten brengen, kwamen we er achter dat veel van de latere levels in Portal gaan over het behalen van momentum terwijl je door portalen heen springt."

Volgens Walker zijn dat soort puzzels erg lastig om naar vr te brengen. "We hebben wel wat experimenten gedaan en geprobeerd met oplossingen te komen. We overwogen dat spelers een object individueel door portalen konden besturen. Maar we raakten zo ver van het concept vandaan dat we het uit het oog verloren."

Uiteindelijk werd er voor Half-Life gekozen om naar vr te brengen, iets dat volgens Walker de beste keuze was. Het spel is sinds gisteren verkrijgbaar via Steam en alleen met een vr-bril speelbaar.

Dit artikel delen:

Lees meer

Samurai Shodown komt naar de Epic Games Store Dark Horse brengt nieuwe reeks comics gebaseerd op God of War uit
16

Reacties op: Valve heeft overwogen Portal naar vr te brengen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Whitewolf1988

    • 24 maart 2020 09:05
    Het idee is tof maar ik denk dat dat je na twee minuten kotsend en trillend in een hoekje van je kamer gaat liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Magister

    • 24 maart 2020 09:11
    @Whitewolf1988 precies, dit is nu echt geen titel welke voor VR geschikt is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 24 maart 2020 09:26
    @Whitewolf1988 Mijn eerste reactie was ook ''IK WIL DIT!'' en toen bedacht ik me de puzzels waar je met een noodvaart heen en weer knalt en snapte ik opeens direct waarom dit inderdaad niet gaat werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 24 maart 2020 11:41
    @Whitewolf1988 Dat valt allemaal enorm mee hoor, ligt er gewoon aan hoe je de besturing doet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 24 maart 2020 10:11
    Tja, ik heb Portal 2 nog op de DK1 gespeeld via een mod en dat ging eigenlijk best. Maar het is inderdaad niet meteen een goede instapper voor mensen die nog weinig ervaring hebben met VR.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheDeeGee

    • 24 maart 2020 10:33
    Gelukkig maar, wat een drama dat VR.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 24 maart 2020 11:42
    @TheDeeGee Vertel? Zelf vind ik juist VR helemaal geen drama en juist geweldig. Ik geniet er van om echt in die wereld te zijn. VR is echt een hele andere manier van belevenis, die staat tot in geen verhouding tot een beetje achter een scherm zitten..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 24 maart 2020 12:09
    @TheDeeGee Ouch, salty.. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 24 maart 2020 12:43
    @TheDeeGee
    Dat zijn de reviewers van Half-Life: Alyx niet met je eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 24 maart 2020 14:47
    @TheDeeGee jij hebt het overduidelijk nooit geprobeerd ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 24 maart 2020 15:06
    @TheDeeGee Dat mag je vinden hoor, jammer dat je geen argumenten geeft. Ik ben er zelf binnen twee jaar groot liefhebber van geworden, 'plat' gamen doe ik ook nog wel, maar m'n voorkeur ligt wel bij VR tegenwoordig. Ik vind het de grootste innovatie in gaming sinds halverwege de jaren '90 spellen driedimensionaal werden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Turambar

    • 24 maart 2020 11:16
    Geef ons dan aub eindelijk Portal 3!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 24 maart 2020 14:46
    Oud nieuws. Waar blijft de alyx review

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 24 maart 2020 16:52
    Quote "Voordat de ontwikkeling van het gisteren uitgekomen Half-Life: Alyx begon, werd er naar diverse franchises van het bedrijf gekeken om naar vr te brengen" /quote

    En waarom is dit nieuws dan gisteren niet gemeld? Gisteravond op twitch… 250k viewers voor Halflife Alyx!! Dit is een Hype die eindelijk eens waargemaakt is! geweldige game… eerste VR Masterpiece! en gamer.nl…euh… die weten van niets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Excalibur82

    • 24 maart 2020 19:33
    @gamerlezer de oorverdovende stilte op gamer.nl verbaasde mij ook. Maar gelukkig wel zelf al aan de slag gegaan en tot nu toe is het geweldig!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Oxymorphone

    • 24 maart 2020 18:08
    Gaaf voor bij het spacen :)