Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

Valve: 'Bewegingsziekte VR is schuld van ontwikkelaars'

Hardware niet boosdoener volgens bedrijf

Geschreven door Thijs Arnoldus op
Bewegingsziekte tijdens het spelen van virtualrealitygames is niet de schuld van vr-technologie, maar toe te wijden aan slecht gemaakte games. Dit zegt Valve-werknemer Chet Faliszek in een interview op de EGX in Birmingham.

Het idee dat mensen automatisch ziek worden door gebruik te maken van een vr-bril is volgens Faliszek onzin. Het verkeerd implementeren van vr-technieken in games is volgens hem juist de grote boosdoener. "Het is niet langer de hardware die mensen ziek maakt maar de keuzes van ontwikkelaars om bepaalde elementen in games te stoppen. Mensen moeten aangeven dat ze dit niet langer willen."

De bril die Valve ontwikkeld voor HTC is volgens Faliszek beter dan die van de concurrenten. De HTC Vive maakt gebruik het 'lighthouse'-systeem dat spelers in een ruimte van vijf bij vijf meter laat bewegen.  Dit systeem, in combinatie met verbeterde gamepads, draagt bij aan een verminderde kans op bewegingsziekte bij het spelen van vr-games.

Vooral bij de eerste versie van concurrerende vr-bril Oculus Rift klaagden veel spelers over een misselijkmakend gevoel. Deze versie was echter nog niet bedoeld voor consumenten. Inmiddels is er al een nieuwe versie van de Oculus Rift gemaakt die de kans op misselijkheid vermindert. 

Bron: Games Industry

Dit artikel delen:

Lees meer

Twintig jaar PlayStation Live-action webisodes voor horrorgame Soma aangekondigd
15

Reacties op: Valve: 'Bewegingsziekte VR is schuld van ontwikkelaars'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Fred-Erik

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Het is wat misleidend om te stellen dat de eerste versie van de Oculus Rift zorgt voor misselijkheid; de Oculus is nog niet uit en alle drie tot nu toe getoonde versies daarvan zijn slechts voor ontwikkelaars. Juist omdat dit bedrijf er alles aan doet om VR niet een slechte naam te bezorgen kiezen ze ervoor eerst de technologie goed genoeg te hebben voor een echt product te lanceren, en als media dan stellen dat een eerste versie misselijkheid veroorzaakt ondermijnt dat hun hele streven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Ja, dat vind ik dus ook. Tegenwoordig zijn VR brillen helemaal trending en de een na de ander wordt aangekondigd. Ik heb nog steeds t idee dat de Oculus het beste is. Goede vakmensen en langste ontwikkelperiode.. Vind zo'n statement van iemand van Valve dan ook misplaatst en onnodig. Beetje concurrentie afkraken om er zelf beter uit te komen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • domineur

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Vergeet niet dat Valve de Oculus heeft verbeterd en geadviseerd tijdens hun ontwikkelingsperiode. Zij zijn gelijktijdig begonnen met het ontwikkelen van VR, inclusief een eigen API voor deze nieuwe hardware 'SteamVR'. En hebben ondervonden dat een low persistence screen en een hogere refreshrate, motion sickness tegen gaat. Dit hebben ze toen met de ontwikkelaars van Oculus gedeeld, die het op hun beurt weer in dev kit 2 gestoken hebben. Valve is geen copy-cat op dit gebied en heeft meer ervaring op het gebied van ontwikkelen in huis dan Team Oculus. HTC is in dit verhaalalleen maar de producent. Oculus gaat voor een zittende/staande ervaring, terwijl HTC Vive voor een vrije ervaring gaat van tot 5 bij 5 meter. In de VR wereld een verschil tussen appels en peren. Blijkbaar houdt dhr. Falizek van peren om mee te werken, maar ze hebben ook de appels samen ontwikkeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Iemand die zijn eigen product aanprijst als beter dan die van de concurrent, wat een verassing.
    Op zich wel goed om te horen dat de hardware het probleem niet meer is.
    Offtopic: Het feit dat er nog geen Half Life 3 is, is ook de schuld van de ontwikkelaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ComicsReader

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Hahahaha….zoals altijd eerst wachten en kijken hoe iets werkt en aanslaat en dan pas een keer tot eventuele aanschaf overgaan.
    De eerste lichting mag er eerst centjes aan uitgeven, dan kijk ik wel wat er voor speler(s) overblijven, de kinderziektes er uit zijn….en dan haal ik wel een keer zo'n ding. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    De een reageerd anders op zoiets dan anderen, sommige mensen worden ook zeeziek, of misselijk in een achtbaan, terwijl anderen het juist fantastisch vinden. Sommige mensen zijn er erg gevoelig voor als hun evenwichts orgaan wat anders verteld dan wat de ogen zien. Bij deze mensen zal een vr bril altijd problemen blijven geven denk ik. Maar de grote meerderheid heeft hier veel minder last van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • wilmaster1

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Beetje een dubbele statement. Als eerst aangeven dat het niet de Hardware is en vervolgens zeggen dat het lighthouse systeem zorgt voor een verminderde vorm van bewegingsziekte.
    Ik werk zelf met de Oculus DK2 en JA, er is een waslijst aan veranderingen die de ontwikkelaars door kunnen voeren om bewegingsziekte (officieel is het Simulatie Ziekte binnen VR) tegen te gaan. Echter hebben bewegingsvrijheid, resolutie, refresh rate en FoV ook veel invloed op de effecten van VR en het opwekken van Simulatie Ziekte.
    Dat de HTC Vive simulatie ziekte tegen gaat met de vrijheid van hun systeem klopt volgens veel bronnen, onder andere door de controllers, lighthouse, maar ook door de resolutie welke hoger is dan die van de Oculus. En het voelt een beetje aan als het afschuiven van de taak door deze medewerker. Het is niet alleen de HMD of de ontwikkelaar, het ligt ook vaak aan wie het gebruikt, iemand die snel misselijk word in de auto zal met de meeste VR brillen misselijkheid blijven ervaren, zelfs in de best geoptimaliseerde scenario's.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • wilmaster1

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Als reactie op mijn eigen post, er staat meer informatie in overige artikelen welke cruciaal is voor het begrijpen van Faliszek's reactie. Hij spreekt duidelijk over fout gebruik van traditionele controller input om interacties te voeren met de wereld, waaronder lopen of het voeren van interacties met de wereld (knoppen indrukken) welke problemen opleveren. Het gebruik van positional tracking is essentieel voor een Simulatie Ziekte vrije ervaring.
    Dit is echter niet voor iedereen haalbaar, en daardoor blijft Simulatie ziekte een groot probleem, pas als iedereen de mogelijk heeft rustig positional tracking te gebruiken zullen deze zijn opgelost.
    Dus ja, hij kan gelijk hebben als hij zegt dat huidige hardware (lees HTC Vive) simulatie ziekte oplost, echter zal dit betekenen dat iedereen naast zijn/haar VR bril ook een Positional Tracking Ruimte nodig heeft + hardware. Zolang dit nog niet universeel bereikbaar is blijft het probleem bestaan, zonder dat ontwikkelaars dit volledig op kunnen lossen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    uhh, de vive heeft een hogere resolutie ten opzichte van de DK2, NIET de CV1, ze maken immers beide gebruik van dezelfde displays.. De vergelijkingen die de meeste mensen nu doen zijn op basis van de DK2 en niet van de CV1.. tja, dat is net zoiets als de DK1 en de DK2 met elkaar vergelijken..
    En de vive mag dan wel lighthouse hebben, maar de meeste mensen hebben daar helemaal niet de ruimte voor om deze fatsoenlijk te kunnen gebruiken..
    Ik heb zelf ook de DK2, en IMHO heeft resolutie totaal niets te maken met 'simulatie ziekte', immers heb ik geen last van motion sickness met mn oude VFX1 (welke vele malen lagere resolutie heeft en vele malen lagere refreshrate), waar ik met de DK2 bij sommige demo's/experiences met moeite vol kan houden zonder dat mijn maag draait.. Vooral dingen als de IPD goed instellen zorgen er voor om de motionsickness te verminderen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • wilmaster1

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Ik heb ook niet gezegd dat de Vive een hogere resolutie heeft dan de CV1, alleen dan de Oculus, ik had wellicht moeten verklaren dat ik de DK2 bedoelde, al leek mij dit duidelijk genoeg.
    En ja, het probleem met de Vive is dat Lighthouse niet voor iedereen goed te gebruiken is omdat daar geen ruimte voor is.
    Het is bewezen dat de resolutie een duidelijk effect heeft op simulatie ziekte / motion sickness, dat dit bij jou niet is betekend niet dat dit niet waar is. En uiteraard moeten ontwikkelaars ervoor zorgen dat ze er alles aan doen om simulatie ziekte tegen te gaan, echter ligt dit aan meer dan slechts je IPD, er is een waslijst aan zaken die je als ontwikkelaar moet doen. Kijk maar eens in de Oculus Best Practices Guide, best interessant om te lezen wat er allemaal kan worden gedaan door ontwikkelaars.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Resolutie is helemaal niet bewezen dat dit invloed heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kr1z

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Zegt Valve die de enige spellen waar ik bewegingziek van word heeft gemaakt ; HL 1 en 2

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Doorgaans is dat gewoon een FOV setting. Afhankelijk van hoe dicht je op je monitor zit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kr1z

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Ik heb echt van alles geprobeerd; incl fov settings , verschillende soorten monitoren.
    Het vreemde is dat andere games met de zelfde engine geen probleem zijn (CS en L4D enz)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Haha dacht ik ook gelijk aan. Enige game waar ik echt ziek van werd HL2. Alleen dat level met dat waterscootertje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.