Shacknews heeft de factsheet van Unreal 2 online gezet, een leuk stukje PR die kort weergeeft waar het spel over gaat en welke eigenschappen het zoal zal bevatten. Over Unreal 2 is qua gameplay nog niet echt bekend en deze factsheet brengt, zeker voor de mensen die het spel niet op de voet volgen, een aantal nieuwe dingen aan het licht. Zo zal het een snelle shooter worden met enige RPG elementen zoals interactie met NPC's. Opvallend is dat je tijdens een gesprek een NPC in de rede kan vallen en deze hierop zal inspelen, wat op zich de conversaties een stuk minder passief maakt, maar ook een hels karwei is om realistisch over te laten komen. Alhoewel: "If player interrupts NPC then - restart current soundeffect."

De hele featurelist heb ik alvast in de quote neergezet. Ik kijk persoonlijk vooral uit naar de innovatieve gameplay, want het is toch lang geleden dat we die in een spel hebben gezien. In persberichten iets vaker, net als de Advanced Technology, Knokkels-Witmakende AI en het Arsenaal dat niet zo goed is voor de Omgeving. Key Features

* Innovative Game Play - Unreal 2: The Awakening combines intense, pulse-pounding action with the magic of exploration and discovery and RPG-style character interaction

* Advanced Technology - Under the hood lies the latest Unreal technology from Epic - a hundred fold increase in level geometry and a ten fold increase in character detail. The advanced particle system creates the illusion of running water, blazing fire, drifting smoke, and advanced weather effects

* Knuckle-Whitening Enemy AI - Enemies use their new AI to find cover during fire-fights, work together in teams and react believably based on the caliber of weapon the player is carrying

* Devastating Arsenal - Fifteen flesh-chewing instruments of destruction are available, ranging from familiar alien-bashing favorites like the Rocket Launcher and Combat Assault Rifle to all new exotic alien variants like the Leech Gun and the hunter/seeker Takkra

* A Large Bestiary of Creatures - The fearsome Skaarj return along with 24 all-new enemies, each hell-bent on eradicating the player and his compadres

* Real Time Conversation System - Legend's groundbreaking dialogue system allows players to start and leave conversations, interrupt other characters, issue commands and respond to events. The system tracks the emotional state of characters so they react appropriately in a given situation

* Unreal Editor -- Amateur level designers and mod makers will receive the same tools the experts used to make the game - the Unreal Editor -- in every box Sneeuw komt overal! Unreal 2 wordt of dit jaar of volgend jaar verwacht, daar is men het nog niet helemaal over uit. Feit is dat het spel eraan komt en dat je nog wel even geduld mag hebben. In de tijd tussen nu en dat het spel uitkomt zou je deze factsheet toch een redelijk aantal keer door kunnen lezen.