De volgende versie van Unreal Tournament zal waarschijnlijk niet simpelweg Unreal Tournament 2006 gaan heten. Epic Games is namelijk druk in de weer om van dit nieuwe deel echt iets bijzonders te maken en niet alleen op grafisch vlak. Dit blijkt al uit het feit dat Epic de levels eerst als een kale blokkendoos in elkaar zet, om daar pas later de mooie aankleding overheen te doen. Zo kan men veel sneller tweaks aanbrengen aan de levels, om te zorgen dat alles zo goed mogelijk uitgebalanceerd is.

Toen men bij Computer Gaming World een eerste blik op de nieuwste versie van Unreal Tournament, schrok men dan ook van de beperkte grafische power die de huidige versie van het spel in huis heeft. Het spel maakt immers gebruik van de Unreal 3 engine en dan zijn de verwachtingen sowieso al erg hoog. Niet dat Unreal Tournament Next-Gen er uiteindelijk niet mooi uit zal zien; naar verwachting zal het aantal polygonen, nadat de levels aangekleed zijn, van enkele duizenden naar enkele miljoenen opgehoogd worden.

Maar het is vooral de gameplay waar Epic veel tijd in zal stoppen. Hoewel de klassieke Unreal Tournament opzet niet veranderd zal worden, brengt men een aantal subtiele veranderingen aan in de besturing en opzet van het spel, die uiteindelijk voor een grote verbetering zouden moeten zorgen. Verder kunnen we nieuwe gamemodes verwachten, waaronder een Conquest mode waarvan de maps drie maal zo groot zullen zijn als de grootste Onslaught maps uit Unreal Tournament 2004. Daarnaast zal de Next-Gen Unreal Tournament vriendelijke zijn voor beginnende spelers en servers bieden speciaal voor hoog- en laag geklasseerde spelers zodat iedereen een lekkere uitdaging mag verwachten.

Meer over Unreal Tournament Next-Gen, dat op zijn vroegst in 2006 zal verschijnen, lees je bij 1UP.