Onlangs is wat onduidelijkheid ontstaan over de manier waarop men Steam zou gaan implementeren in Half-Life 2. Pessimisten waren er zelfs heilig van overtuigd dat je maandelijks zou moeten gaan betalen voor het multiplayergedeelte van Half-Life 2. Dit is echter niet het geval. In een antwoord van Gabe Newell op een mail van een fan weet hij verder te vertellen dat er in de winkels een drietal versies van het spel zullen komen te liggen.

De eerste versie zal het goedkoopst zijn en enkel het singleplayergedeelte aanbieden. Deze versie zal ook niet modbaar zijn en enkel voor de mensen zonder breedband-internet en gameverslaving aantrekkelijk zijn - of zoals Gabe het noemt, het "Walmart-publiek". De tweede versie zal wel multiplayer en modsupport bevatten en de derde versie is de bekende collector's edition met een lading aan bonusmateriaal. Here's my current thinking: Some people want to buy Half-Life 2 in a store. Right now we have three SKUs planned at three price points. One will have single-player only and not play MODs and we think of that as the mass market SKU (sold mainly at the Costcos and Walmarts of the world). The second is our traditional single-player plus multiplayer SKU that runs MODs and is sold at places like EBX. The third is the collector's edition SKU with lots of cool bonus stuff for people who like cool bonus stuff. Via Steam zal je het spel ook kunnen kopen en dan betaal je wel een vast bedrag per maand. Dit bedrag dien je dan ook te betalen om online te kunnen gamen. Het voordeel van deze betaalswijze is echter dat het een stuk goedkoper is, omdat er geen sprake is van een hoog beginbedrag om het spel aan te schaffen. Ook zullen nieuwe Valve producten welke verschijnen met deze zelfde subscriptie betaald kunnen worden. Betaal je dus per maand voor Half-Life 2 en komt Team Fortress 2 op de markt, dan zal je deze direct kunnen downloaden zonder extra geld neer te hoeven leggen. Lees meer op PlanetHalfLife.

Hoewel het nieuws geloofwaardig klinkt is het altijd nog mogelijk dat de websites de informatie vervalst hebben. Vooralsnog is er echter niets wat hierop duidt.

Update

Omdat de verschillende mogelijkheden nogal onduidelijk zijn heeft Shacknews alle mogelijkheden op een rijtje gezet:

1: Retail box, singleplayer, no multiplayer - ONE TIME FEE!

2: Retail box, singleplayer and multiplayer - ONE TIME FEE!

3: Retail box, singleplayer, multiplayer and other unknown cool stuff (collectors edition) - ONE TIME FEE!

4: STEAM, singleplayer, no multiplayer - ONE TIME FEE!

5: STEAM, singleplayer and multiplayer - ONE TIME FEE!

6: STEAM, subscription model. Pay a montly fee and have access to all Valve titles, including the stuff on STEAM now (HL, OpFor, CS, TFC, etc), Half-Life 2, all future stuff they put out, and so forth.

Second, patches (bugfixes, maintenance releases, etc) will be free no matter which of the six option you decide to go for.

Community-based mods will be free unless the authors want to charge for them. Free community based mods will/can be made availiable though STEAM free of charge.

Met dank aan AlCapucci voor het melden van dit nieuws.