Zo spraken we vorige week met Sony Computer Entertainment Europa-baas Jim Ryan over de PlayStation 4 en het uitstel van games als Watch_Dogs en DriveClub. Hierover zei hij: " Weet je, we zijn daar niet rouwig om. Het ding is dat je in deze tijd geen game meer kunt uitbrengen die niet klaar is. Het is veel, veel beter om in 2014 een geweldige game te lanceren dan dat je nu een goede game uitbrengt". Het hele interview, waarin Ryan ook sprak over indietitels en de aankomende strijd met de Xbox One is zeker de moeite waard om te lezen.

Voor de fans van Trine was er leuk nieuws vanuit het PlayStation-kamp. Zo werd aangekondigd dat Trine 2 naar de PlayStation 4 komt. Hoewel het waarschijnlijk niet zal helpen om de teleurstelling van de definitieve streep die door een mogelijke PS4-release van TitanFall werd getrokken te verwerken. Electronic Arts maakte het nieuws bekend tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Hoewel die game dus aan de neus van PlayStation 4-bezitters voorbij gaat, kunnen shooterfans wel uitkijken naar de release van Battlefield 4. Kevin ging aan de slag met de pc-versie van het spel en beloonde "de beste Battlefield tot dusver" met een 9.

Resolutierel

De release van Battlefield 4 ontketende overigens vrijwel gelijk een strijd der resoluties nadat enkele websites de game op devkits van de PlayStation 4 en Xbox One wisten te spelen. De technische afdeling van Eurogamer concludeerde dat de PlayStation 4-versie in een hogere resolutie draait dan de Xbox One-versie. Dit leverde onmiddelijk veel discussie op, vooral omdat het hier nog niet om een retail-versie van de game gaat. Meer zekerheid over de resolutieverschillen tussen de PlayStation 4 en Xbox One kregen we wel van Infinity Wards Mark Rubin. De ontwikkelaar van Call of Duty: Ghosts bevestigde dat waar de Xbox One-versie een resolutie van 720p heeft, de PlayStation 4-versie van de game wordt opgeschroefd naar een 1080p resolutie.

Overig nieuws rond de PlayStation 4 bestond uit het uitstel van free-to-play MMO PlanetSide 2 naar 2014 en de aankondiging van Square Enix dat de PlayStation 4-bèta voor de MMO Final Fantasy 14: A Realm Reborn op 14 februari van start gaat. Dan was daar nog de melding van Sony op een uitgebreide vraag-  en antwoordpagina dat de nieuwe console geen ondersteuning biedt voor mediaservers en het afspelen van MP3-bestanden. Hoewel daar nog verandering in gebracht kan worden in toekomstige updates, lijken die functies voorlopig van de baan.

Als laatst is er nog een blik op Sony's toekomst aan de hand van de aangekochte Gaikai-techniek. De techniek waar ongetwijfeld nog veel vragen over bestaan kan een centrale rol gaan spelen in Sony's strategie en een deur openen naar alle games die ooit op Sony platformen zijn uitgebracht.

Volgende week volgt er uiteraard weer een nieuwe update van het PlayStation 4 lanceringsdossier.