Rein doelt hiermee op de Samaritan-demo die op de Game Developers Conference van 2011 de mogelijkheden van de Unreal Engine 3 aantoonde. De demo van Unreal Engine 4 werd vorige week achter gesloten deuren getoond op de GDC van 2012. De video van die demo is niet publiekelijk vrijgegeven.

De Samaritan-demo werd vorig jaar afgespeeld op een krachtige computer met drie high-end videokaarten. "Ons doel met Samaritan was om je de toekomst te laten zien. Die kwam een stuk sneller dan we hadden verwacht. Als ze dit al binnen een jaar kunnen doen met één videokaart, dan misschien volgend jaar wel op een laptop", aldus Rein.

Rein zegt platformhouders Microsoft, Nintendo en Sony aan te sporen om de hardware in hun volgende spelcomputers zo krachtig mogelijk te maken. Doen ze dat niet, dan zal Apple ze inhalen en kan in een uiterste geval console-gaming helemaal verdwijnen, zo zegt hij. 

"Er is geen einde in zicht van wat we kunnen doen met ongelimiteerde technologie. Dus we sporen ze altijd aan en ik weet zeker dat we gaan voor meer dan ze kunnen geven, maar we vinden dat dat min of meer onze plicht is. Dat is waarvoor Epic er is."