In een recent interview met Pocket Gamer spreekt Unity’s ceo John Riccitiello over het genereren van inkomsten bij games. Hij meent dat een ontwikkelaar al vroeg in het ontwikkelingsproces moet nadenken over een verdienmodel, omdat als daar niet over nagedacht wordt een mogelijk succesvolle game zal falen.
Als de ceo spreekt over ontwikkelaars die expres geen inkomsten willen genereren met hun game - bijvoorbeeld door hem gratis aan te bieden en geen in-game shop te laten bevatten – zegt hij het volgende: “Ferrari en andere high-end automakers gebruiken ook nog steeds klei en messen.”
“Het is een klein deel van de game-industrie dat op deze manier werkt, en sommige van deze mensen zijn mijn favoriete mensen om ruzie mee te maken – ze zijn de prachtigste en meest pure, briljante mensen. Maar ook een paar van de grootste fucking idioten.”
Die laatste uitspraak schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Onder andere op Twitter krijgt Riccitiello het te verduren, en wordt hem verweten een “kapitalistisch zwijn” te zijn.
Later verduidelijkt Riccitiello zijn globale punt: hij wil zeggen dat de gamesindustrie veranderd is. Volgens de Unity-ceo was het vroeger zo dat je een game kon maken en die naar een willekeurige uitgever kon brengen om er gelijk geld aan te verdienen, maar vandaag de dag moeten ontwikkelaars gelijk nadenken over een verdienmodel om succesvol te zijn. Op zijn “fucking idioten”-opmerking is hij vooralsnog niet teruggekomen.
Reacties op: Unity-ceo krijgt kritiek nadat hij ontwikkelaars van gratis games ‘idioten’ noemt
-JK-
Vind de reactie van Rokashi hierboven in het artikel perfect. Daar ben ik het ook mee eens.
Ryme
Rez
De meeste developers beginnen, omdat ze er passie voor hebben, dat is een hele goede insteek, maar gratis producten afleveren voedt ook het idee dat voor games niet of weinig betaald hoeft te worden.
Werk verdiend compensatie, passie is mooi, maar deze industrie begint aardig scheef te raken en er is niks mis met een eerlijk prijs aan een product te hangen.
-JK-
Als het je doel is om zoveel mogelijk geld uit een game te slaan dan moet je er wel in een vroeg stadium over nadenken, daar ben ik het wel mee eens. Maar je bent echt geen idioot als je dat niet doet.
Rez
Baukereg
Grootste winnaar van al deze ophef: Unreal Engine en Godot. Veel developers zien Unity als een zinkend schip en zullen overstappen naar andere technieken.
SuperDre
Overigens 1 van de dingen die ik dan, als developer, weer beter vind aan Unity is gebruik van C#, zou fijn zijn als Unreal ook die mogelijkheid zou geven. Maargoed Unreal geeft sowieso mijn voorkeur vanwege oa de grote gratis resources van megascan.
Baukereg
Mailbox
SuperDre
gimbal2
Dat gaat net zo hard op voor reageren met het woord "scumbag". Pwap pwap pwap pwaaaaaap.
SuperDre
Tegenwoordig heb je helemaal geen uitgever nodig en kun je zelf gewoon je game op steam/apple store/google playstore zetten en genoeg andere stores waar misschien wel een betere quality control van toepassing is.
ebiker
Ook is open source koren op de molen van China, goedkoop produceren zonder een ontwikkelafdeling is de natte droom van iedere ondernemer.
Hetzelfde geld voor mensen die gratis games maken.