In een interessant interview heeft Richard Lemarchand van ontwikkelaar Naugthy Dog laten weten dat Uncharted: Drake's Fortune, die ijzersterke en bloedjemooie actiegame, slechts 30 tot 40 procent van de kracht van de PlayStation 3 gebruikt.

De ongebruikte kracht zit hem volgens Lemarchand in de unieke vorm van de Cell-processor. De Cell-processor heeft acht CPU's, waarvan er zes tegelijk gebruikt kunnen worden. Een slimme game verdeelt het werk over de CPU's en laat zoveel mogelijk berekeningen tegelijkertijd uitvoeren. Uncharted is hierin nog niet optimaal geslaagd. Niet gek ook, gezien de tijd die de PS3 beschikbaar is en wat er aan het eind van het PS2-tijdperk nog uit de machine werd gehaald. De toekomst belooft veel moois.

In het interview laat Lemarchand tevens weten dat er veel contact is tussen de first party Sony-ontwikkelaars Evolution (MotorStorm), Sucker Punch (InFamous) en Insomniac (Resistance). Met het God of War 3-team (Sony Santa Monica) wordt geluncht, aangezien de fysieke afstand tussen de ontwikkelaars minimaal. Lemarchand: "Er is een dorpspleingevoel: iedereen deelt z'n verhalen over de beste manieren op dingen aan te pakken. Ik denk dat dit iedereen sterker en slimmer maakt."

Meer over het ontwikkelen voor de PlayStation 3, het door Sony opgezette Edge-systeem (het delen van bibliotheken met waardevolle informatie) en Trophies in Uncharted, lees je hier.

Hoe goed komen games eruit te zien op de volle kracht van de PS3?