Nieuws
cyberpunk 2077

'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'

Pc en next-gen zijn al klaar

Geschreven door Erik Nusselder op
Het recente uitstel van drie weken voor Cyberpunk 2077 lijkt te komen door de versies voor de huidige generatie. Dat geeft Adam Kiciński van CD Projekt Red aan tijdens een call met investeerders.

De Poolse ontwikkelaar heeft een transcript van de meeting op hun website gezet. Daarin zegt Kiciński dat de versies voor pc, Xbox Series X en PlayStation 5 klaar waren om op de releasedatum van 19 november uit te komen. "Maar hoewel de game is gecertificeerd op beide huidige consoles door Sony en Microsoft, vereisen wat laatste optimalisatieprocessen voor zo'n gigantisch en complex spel wat extra tijd."

Kiciński erkent dat CD Projekt Red heeft onderschat hoeveel tijd het kost om zoveel verschillende versies van een game te maken. "Hoewel we alleen uitkomen op pc en twee consolemerken, bereiden we in feite negen versies van de game voor. Pc, Xbox One, Xbox One X, PS4, PS4 Pro, compatibele releases op Xbox Series S en Series X, compatibele release op PS5... en Stadia."

Ook in de antwoorden op vragen geeft Kiciński aan dat de game op 19 november had kunnen uitkomen, maar dat ze toch voor het uitstel hebben gekozen. "We geloven dat we met deze extra drie weken meer dingen naar tevredenheid kunnen afronden. Het gaat alleen om technische dingen in de allerlaatste fase. Ons zelfvertrouwen is nu groter dan ooit - we hebben de game en kunnen hem spelen."

Opmerkelijk genoeg gaat Kiciński ook in op de werkcultuur bij CD Projekt Red. De studio is de laatste tijd negatief in het nieuws, omdat er veel sprake zou zijn van crunch. Gisteren nog vertelde journalist Jason Schreier dat sommige ontwikkelaars werkweken van 100 uur maakten. Kiciński noemt de crunch nu echter 'niet zo erg'.

"Over crunch gesproken, het is eigenlijk niet zo erg. Dat is het nooit geweest. Natuurlijk is het verhaal opgepikt door de media en sommige mensen hebben zwaar gecruncht, maar een groot deel van het team heeft helemaal geen crunch gehad omdat hun werk af is. Het duurt nu natuurlijk langer, maar we hebben feedback van het team; ze zijn blij met de drie extra weken, dus we zien geen gevaren rond crunch."

Cyberpunk 2077 komt op 10 december uit voor Xbox, PlayStation, pc en Stadia. Hoewel de game via backwards compatibility ook op de next-gen consoles gespeeld kan worden, komt een echte next-gen update pas in 2021 uit.

Dit artikel delen:

Lees meer

Astro’s Playroom bewijst dat de PlayStation 5 echt next-gen is Update: Dwangsom van maximaal 10 miljoen opgelegd voor lootboxes in FIFA
32

Reacties op: 'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Aquemini

    • 29 oktober 2020 12:37
    vrij logisch. Draait zeker op momenten lager dan 24 frames, en dat kan je niet verkopen. Jammer dat andere platformen er onder moeten lijden, maar dat zijn pc gamers helaas wel gewend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichabod

    • 29 oktober 2020 14:13
    Gewoon base Xbox / PS4 dumpen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 29 oktober 2020 14:41
    @Ichabod "Gewoon honderden miljoenen aan inkomsten weggooien", aldus consument die niet snapt dat het hier om een bedrijf gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 oktober 2020 14:34
    Volgens mij is er ook nooit beelden getoond van de xbox one en ps4 versies, alles was op pc en misschien series x maar die weet ik niet meer zeker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 29 oktober 2020 14:42
    @hulstpower Klopt, alles wat ze tot nu toe hebben laten zien was op PC. En dat zegt inderdaad waarschijnlijk wel iets over de consoles versies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 oktober 2020 15:16
    @poklaan cd project is natuurlijk eigenlijk een pc game maker Witcher serie was eerst pc only tot de poort naar 360 kwam met deel 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 29 oktober 2020 15:11
    Jammer, altijd weer die console paupers.. ;-)

    Zonder gein. Release dan lekker op PC joh. Waarom moeten PC gamers wachten omdat het allemaal niet zo lekker werkt op verouderde consoles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 29 oktober 2020 15:32
    @Djobba007 Omdat ze een gelijktijdige release willen zodat pc mensen niet alles gaan spoilen en eventuele console kopers weghouden.

    En als het niet aan de consoles lag was gaming nooit zo groot geweest als t nu is. PC gaming is nog steeds een niche markt. Lang niet iedereen wil een game pc in huis halen. Dus beetje arrogant om neer te kijken op de consoles. Een hoop games zouden niet eens bestaan als ze t alleen van de pc moesten hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 29 oktober 2020 16:24
    @darkmanwls Een niche markt is ook het andere uiterste.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 29 oktober 2020 16:46
    @darkmanwls Pardon? PC gaming is de grootste gaming markt ter wereld. Er zijn zo'n 3 miljard gamers, waarvan ongeveer de helft een PC gamer is.

    https://www.extremetech.com/gaming/314009-3-billion-people-worldwide-are-gamers-and-nearly-half-play-on-pcs

    Steam heeft meer dan 1 miljard geregistreerde accounts, waarvan ongeveer 100 miljoen actief.

    Microsoft heeft ongeveer 50 miljoen Xbox One consoles verkocht. En Sony ongeveer 114 miljoen PS4 units. Hou er dan ook even rekening mee dat veel mensen meer apparaten hebben. Ik heb een Xbox One, een Gaming PC en m'n vriendin heeft een Switch waar ze nooit op speelt.

    Dus jouw verhaal over dat PC gaming een niche is, dat klopt van geen kant.

    Trouwens ik kijk niet neer op console gamers, al kwam dat wel zo over. Das niet de bedoeling. Ik kijk er wel een beetje met een scheef oog naar. Ik ken mensen die alleen op console spelen, en dat zijn vaak mensen die elke euro twee keer omdraaien voordat ze iets uitgeven (maar wel elke maand 100 ekkies in FIFA ultimate team stoppen).

    Als Sony en Microsoft een console releasen die ook maar iets duurder is dan de verwachting van het publiek (bijvoorbeeld 100 euro duurder), dan krijgen ze de halve wereld over zich heen. En dan betaal je alsnog 'maar' 600 euro in plaats van 500. Dat is zeg maar wat ik uitgeef aan een processor en een moederbord.

    En dan denk ik wel van tja. Nu moet ik langer wachten, omdat de game nog geoptimaliseerd moet worden voor mensen die op een 6 of 7 jaar oud apparaatje zitten.

    Snapte?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 29 oktober 2020 17:18
    @Djobba007
    Klopt. Maar toch wordt het meeste geld verdient op de consoles (32% tegenover 23%). Meest sneue is nog wel dat mobile games het allermeeste opbrengen (42%).

    CDPR heeft zelf ooit aangegeven The Witcher 3 nooit gemaakt te kunnen hebben zonder de consoles, dus ik snap de keus wel de game op alle platforms tegelijkertijd te willen releasen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 29 oktober 2020 17:27
    @niqomipa Dat dus. Plus dat ik me irriteer aan fanboys van welke groep dan ook. T is niet de eerste keer dat hij dit soort praatjes loopt rond te strooien. We get it, je vind je PC geweldig.

    Ik heb ook een PC naast mn consoles, ik speel op alles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 30 oktober 2020 10:47
    @darkmanwls Jup ik ben heel duidelijk een PC fan boy. Ga er niet om liegen. Betekent niet dat ik een console gamer geen leuke tijd gun ofzo, en ik heb een Xbox One, ik heb een Switch, en ik koop uiteindelijk ook een PS5 voor de exclusives. Ik ben gewoon PC fan omdat je daar zelf bepaald hoe je speelt, op wat voor settings, wat voor FPS. Ik vind het gewoon bijzonder dat iedereen loco gaat op het feit dat er eindelijk eens een SSD in een console zit, terwijl dit al 5 tot 7 jaar de norm is op PC. Is dat zo gek?

    Leuk weetje: ik vind het gewoon leuk om wat reacties uit te lokken. Advocaat van de duivel spelen is gewoon dikke fun op dit soort fora. Probeer het je niet zo persoonlijk aan te trekken allemaal. Je geeft aan dat je je irriteert aan fanboys. Laat het je niet zo pakken man, het is uiteindelijk niet belangrijk. Het is gewoon beetje lullen en een beetje gedachten uitwisselen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Corelone

    • 30 oktober 2020 15:36
    @darkmanwls Plus dat ik me irriteer aan fanboys van welke groep dan ook.

    Je irriteert je niet, je ergert je. Een ander irriteert zich.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 30 oktober 2020 20:36
    @Corelone Nee, je irriteert een ander bedoel je, als een ander zich kan irriteren, kan ik me ook irriteren.
    Als je iemand corrigeert, moet je t wel goed doen he :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Corelone

    • 31 oktober 2020 01:35
    @darkmanwls https://onzetaal.nl/taaladvies/ik-irriteer-erger-me-aan-haar/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 31 oktober 2020 04:10
    @Corelone wat probeer je nou te zeggen? Je zegt dat ik me niet kan irriteren, maar iemand anders kan zich wel irriteren. Waarom die ander wel en ik niet?

    En je link onderbouwd mijn punt alleen maar.

    Je wijst mij (terecht overigens) op een taalfout, maar vervolgens maak je, (in de zelfde zin nog wel) zelf exact dezelfde fout.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Corelone

    • 31 oktober 2020 12:29
    @darkmanwls Ik maak niet dezelfde fout. Ik typ alleen de manier waarop je het moet typen.

    Dus als ik het over mezelf heb. Ik erger me aan, als ik het over jou heb zeg ik, jij irriteert je aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 31 oktober 2020 12:49
    @Corelone Maar dat is niet wat jouw link zegt, volgens jouw link is dat dus fout.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 30 oktober 2020 10:44
    @niqomipa Ja vreselijk. Micro transactions op mobile zijn echt next level xD Je wordt doodgegooid met advertenties en skins of in game currencies.

    Waar haal je verdiensten precies vandaan? Er zijn mega veel indie dev's die op Steam games uitbrengen. Dat zijn misschien cijfers die niet worden meegenomen? Wordt hardware ook meegenomen? Een PS4 kost nu 250 euro? Als je het zo bekijkt heb ik 12 x een PS4 in m'n PC zitten qua waarde. Als je kijkt naar games, heb ik ongeveer 200 games op m'n gecombineerde accountjes (origin, battle net, Steam). Ik heb een stapeltje van 15 Xbox games liggen.

    Dus weet niet hoe 'skewed' die cijfers zijn.

    Wat het ook is, mobile is sowieso de winnaar :p