De Amerikaanse weblog MTV Multiplayer heeft van verscheidene uitgevers bevestigd gekregen dat Sony sinds afgelopen oktober een tarief berekent voor het gebruik van de bandbreedte van het PlayStation Network. Voor die tijd nam Sony de kosten voor eigen rekening.

Per gigabyte aan content die gedownload wordt door gebruikers, rekent Sony nu zestien cent door aan de uitgever. Dit geldt niet alleen voor betaalde content Ook voor gratis content. moeten uitgevers betalen, zij het de eerste zestig dagen. Hierdoor zou het straks kunnen zijn dat uitgevers ervoor kiezen om hun content niet meer aan te bieden op het PlayStation Network, aangezien het via internet op de PC of via Xbox Live wél gratis is. Tot op heden is alleen de Call of Duty: World at War demo niet op het PlayStation Network verschenen, in tegenstelling tot Xbox Live.

Demo's lopen vaak tegen de 1 Gb aan grootte en als je bedenkt dat sommige demo's meer dan een miljoen keer gedownload worden, zie je dat de kosten voor de uitgever flink oplopen. Een probleem voor de uitgevers is dat ze vaak niet direct de gegevens voorhanden hebben hoeveel content er gedownload is en dus hoe hoog de rekening is die ze gepresenteerd krijgen van Sony.

Voor gratis content, zoals demo's, worden de kosten tot zestig dagen na release doorberekend. Echter voor betaalde content, zoals map packs, lopen de kosten door of tot de content van het PlayStation Network verwijderd wordt.

Sony heeft geen commentaar gegeven op deze ontwikkeling, maar volgens woordvoerder Patrick Seybold zal het tarief geen invloed hebben op de kwaliteit en kwantiteit van het aangebodene op het PlayStation Network. Het is onduidelijk of Sony dit heeft besloten om het lidmaatschap voor de gamers gratis te houden of dat er een andere gedachte achter steekt. Hopelijk heeft het in de toekomst verder geen negatieve invloed op de hoeveelheid aangeboden content op het PlayStation Network.