Een voorbeeld hiervan is de inmiddels geschrapte Online Pass van Electronic Arts, die het multiplayergedeelte van games koppelde aan een eenmalige code. Een soortgelijk systeem is nog altijd mogelijk op de PS4. Het verschil met de Xbox One is echter dat Sony geen systeembreed systeem heeft dat dergelijke DRM faciliteert.

Bij de Xbox One is dat wel het geval: alle games, ook fysieke disks, moeten gekoppeld worden aan een Xbox Live-account. Ook vindt er minimaal iedere 24 uur een online check plaats, om te controleren of een game gespeeld wordt via de account waaraan deze gekoppeld is. Dat kan bij de PS4 niet, aldus Sony, dat vannacht bevestigde geen online check in te bouwen. Fysieke games kunnen gespeeld worden zonder dat hier een periodieke internetverbinding voor nodig is.

Overigens heeft de uitgeverstak van Microsoft, Microsoft Game Studios, reeds aangekondigd geen extra kosten te verbinden aan het deactiveren van games. Andere uitgevers kunnen hier wel voor opteren, of tweedehands handel zelfs geheel uitsluiten. Bij de PS4 kunnen uitgevers enkel een gedeeltelijke beperking opleggen, bijvoorbeeld door downloadbare content of online multiplayer af te schermen. Overigens bevestigde Tretton dat voor online multiplayer sowieso een PlayStation Plus-abonnement vereist is. 

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3