GameSpot heeft vandaag, zoals men een tijdje geleden al beloofde, een uitgebreid en informatief artikel online gezet waarin de laatste jaren van de ontwikkeling van Half-Life 2 uiteen worden gezet. Een ontwikkeling die alles behalve vlekkeloos verliep. De bekendste fiasco's zijn de niet gehaalde releasedatum van 30 september en de gestolen Source code, welke een paar dagen daarna online werden gezet.

Fans waren woedend na de gemiste releasedatum, vooral vanwege de slechte communicatie van Valve. Tot enkele dagen voor de release durfde Valve namelijk halsstarrig te beweren dat Half-Life 2 gewoon op 30 september zou verschijnen. Toen de Source code een paar dagen later uitlekte, zagen sommigen dat dan ook als het verdiende loon voor Valve. Er kwam daarmee immers ook aan het licht dat het spel nog lang niet zo vergevorderd was als iedereen wel dacht. In het artikel bij GameSpot geeft Newell nu toe dat Valve reeds in juli wist dat de releasedatum niet gehaald ging worden, maar dat men wilde wachten met het bekend maken hiervan, tot men een nieuwe, uiteindelijke releasedatum kon vertellen. Een 'When it's done' wilde men de fans eigenlijk niet aandoen.

Verder komt in het artikel aan het licht hoe Newell de hacker Axel G, wie de Source code van Valve gestolen heeft, op slinkse wijze in de val lokte. Er wordt ook gekeken naar de periode voor deze fiasco's, zoals de voorbereiding voor de E3 demo in 2003 en de afgeblazen plannen om het spel al op de E3 van 2002 uit de doeken te doen. De vele fases van de ontwikkelingen, met periodes waarin het team dacht dat het nooit meer goed zou komen met Half-Life 2 komen aan het licht. Ook wordt er vooruitgeblikt op hetgeen er komen gaat, al weinigt Newell dit keer al te veel concrete informatie te geven; stel dat de fans opnieuw teleurgesteld worden.

Lees het volledige artikel hier. Het is een dikke pil van 26 pagina's, maar het geeft je wel inzicht in de ontwikkeling van Half-Life 2 en de terreur die game-ontwikkeling heet, in het algemeen. De kruistocht van Half-Life 2 zit er bijna op: op het moment van schrijven zal het spel over 2 dagen, 18 uur en 42 minuten in de winkels liggen.