Hoeveel het Uplay Passport in Europa gaat kosten is nog niet bekend, hoewel waarschijnlijk is dat het eveneens een tientje betreft. Met de prijs zit Ubisoft op één lijn met zijn concurrenten, die reeds een vergelijkbaar systeem hebben ingevoerd. Zij hanteren daarbij hetzelfde principe: games worden geleverd met één code, die ingevoerd moet worden om toegang te krijgen tot de multiplayermodus.
Dit systeem is ingevoerd zodat uitgevers ook geld kunnen verdienen aan de tweedehandsgamesmarkt. Consumenten die hun game tweedehands kopen, moeten een code aanschaffen in een digitale winkel zoals de PlayStation Store of Xbox Live Marketplace, om de multiplayermodus van het spel te kunnen spelen. Dit is ook het geval als iemand een speel leent van een ander.
Reacties op: Ubisofts bevestigt Uplay Passport, kost een tientje
Resnick
Yeaheah
Daarbij is er het gevaar dat je online scene sneller uit elkaar valt op het moment dat de eerste generatie kopers het spel niet meer speelt en de generatie tweede-handsers alleen de single player eigenlijk wel genoeg vindt.
Wesserd
Xanadu
Niets meer, niets minder.
SuperDre
En vergeet niet dat de toekomst ligt in digital distribution waarbij je dus al helemaal niet eens je spel kunt doorverkopen, ook niet de singleplayer versie dus..
Ik zie het hele probleem niet..
SuperDre
Ik weet zeker dat het amper impact zal hebben, gamers kopen toch wel de games.. kijk maar hoe veel mensen bv altijd zeuren over 'uitmelken' van franchises, maar toch blijven ze de games gewoon kopen (en ik geef ze groot gelijk))..
delta
begrijp me goed, ik vind het ook achterlijk. grote partijen als ea en ubisoft verdienen al genoeg volgens mij, waarom dan ook de gamers met weinig geld benadelen?
Stephan123
En ik zal gewoon ubisoft games blijven kopen
crimsondeon
MicioNL
Diablo17
Het levert ze op de korte termijn misschien wel extra inkomsten op. Echter gaat de tweedehandsmarkt op deze manier naar de kloten. Hierdoor hebben mensen die games nieuw kopen en weer doorverkopen zodra ze hun games beu zijn de mogelijkheid niet meer om hun spel te verkopen. Er is dan namelijk geen markt meer voor(of ze vangen in het gunstigste geval minder geld voor hun tweedehands game). Daardoor hebben ze minder geld om nieuwe games te kopen. Op termijn kan dit dus weleens betekenen dat er minder nieuwe games worden verkocht.
Het is maar de vraag of de extra inkomsten die de game-industrie nu ontvangt daar tegenop wegen. Publishers zijn namelijk vooral geïnteresseerd in de verkopen van de eerste maand.
Steenvoorden
Denmen1
Sciurida
Noble7
MikkelE30
pimpkees
Ik verwacht dat er veel meer ontwikkelaars / uitgevers mee aan komen zetten.
Vind het zelf wel triest en denk ik voornamelijk op de console gericht.
Op de PC maak je accounts gekoppeld aan de cd key en dan kun je dus online.
Maar als je een spel verkoopt kan de koper niet nogmaals registreren.
Dan zou je je online login gegevens mee moeten geven.
Bij EA games is dit bijvoorbeeld niet mogelijk, omdat er veel meer spellen aan het account vastzitten. En niet iedereen gaat voor ieder spel een nieuwe mail aanmaken.
Flow
Tis net als met dlc, ze kunnen het zo goedkoop maken als maar kan, toch splijt het een community in delen.
Betalen, betalen en betalen zullen we.
Veel plezier met de nabije toekomst.
Overigens nog even inhakend op een opmerking over gratis multiplayer gedeelte, voor de pc kennen we al jaren dedicated servers, deze zijn niet gratis voor de huurders ( in principe) maar worden wel aan het publiek aangeboden om op te spelen.
De game developers willen dit liever in eigen hand hebben zodat zij in de toekomst hier geld aan kunnen verdienen. Kijk naar de mw2/3 series.
fenikxx
SuperDre