Nieuws
Ubisoft

Ubisoft wil focussen op langere levensduur van games

En spelers langer vasthouden

Geschreven door Arran Winmai op
Ubisoft wil spelers langer vasthouden met een videogame in plaats van regelmatig spellen uitbrengen.

Dit schrijft Ubisoft CEO Yves Guillemot in zijn jaarlijkse rapport. "Nieuwe releases zijn slechts een deel van onze markt, die nu meer gefocust is op het engageren van spelers voor een lange termijn", zo schrijft hij. Eerder heeft het bedrijf meer gewerkt aan nieuwe multiplayer-games. Volgens Guillemot zijn fans nu gedurende langere tijd de titels van Ubisoft aan het spelen en worden die games ook maanden of zelfs jarenlang gespeeld.

Rainbow Six Siege werd als voorbeeld genoemd voor deze langere loopduur. Deze shooter kwam eind 2015 al uit en kreeg toentertijd een hoog cijfer van ons dankzij de tactische gameplay. Ondanks dat de game nu twee jaar oud is krijgt het nog steeds regelmatige updates. Over minder dan een maand komt bijvoorbeeld de Outbreak-uitbreiding uit die een tijdelijke spelmodus zal brengen.

Ubisoft veranderingen

In het rapport schrijft Guillemot dat de hoeveelheid spelers die dagelijks Siege spelen is verdubbeld. Hierover schrijft hij het volgende: "Dit reflecteert hoe ons team in staat is de ervaringen van spelers te blijven verbeteren, nieuwe content te leveren van hoge kwaliteit, feedback te incorporeren en om spelers te blijven betrekken door e-sports-toernooien te organiseren." E-sports worden steeds populairder en ook Ubisoft wil daar gebruik van maken. Ze verwachten dit jaar meer te verdienen dan ooit.

In de bijbehorende presentatie van het kwartaalrapport wordt het nog duidelijker uitgelegd waarom er gekozen wordt voor een focus op spellen met een langere levensduur. 'Traditionele' games behouden slechts 13% van de spelers in het tweede jaar, terwijl bij 'live'-games 52% van de fans in het tweede jaar nog aan het spelen zijn.

Ubisoft Percentages

'Games as a service' is een term die veel gebruikt wordt over het updaten en bijhouden van een game om zijn levensduur te verlengen. In 2016 schreef Michel een stuk over het fenomeen dat komt kijken bij het "vloeibare karakter" van huidige videogames. Daar legt hij het volgende uit: "Games waren jaren geleden nog letterlijk producten. Denk aan een dvd van een film of een muziekalbum: op voorhand kun je onderzoeken wat er op deze producten staat, je koopt ze en je bent er zeker van dat de aanwezige content nooit meer verandert. Dat was met games voorheen net zo, maar inmiddels al geruime tijd niet meer. Kortom: een game is niet langer meer een product, maar een service. Dat lijkt een populair marketingwoord voor bedrijven als Ubisoft en mmo-uitgevers om aan te geven dat ze hun spel langdurig blijven ondersteunen, maar het is tevens een term die gamers in hun hoofd moeten gaan prenten."

Ook het verdienmodel dat Ubisoft voor ogen heeft valt onder het idee van games als een dienst. Door updates te blijven brengen trachten zij spelers te blijven betrekken met bestaande spellen. Dit is echter niet per se slecht. Zo schrijft Michel dat Splatoon in eerste instantie vrij karig was, maar na wat gratis updates uitgroeide tot een ijzersterke game. Daar staat wel tegenover dat beloftes die voor de release van een game worden gemaakt wel te vinden moeten zijn in de launchversie om fiasco's als No Man's Sky te voorkomen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mod voor Kingdom Come: Deliverance laat je saven zonder schnapps Hoe de nieuwe Discovery Tour-modus in Assassin's Creed: Origins onderwijs kan ondersteunen
9

Reacties op: Ubisoft wil focussen op langere levensduur van games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Baukereg

    • 14 februari 2018 14:47
    Ben ik blij dat ik nooit games koop van Ubisoft, EA, Activition of welke andere malafide publisher van tegenwoordig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hooper

    • 14 februari 2018 17:18
    @Baukereg
    Ben ik blij dat het me geen reet uitmaakt wie een spel gemaakt heeft of heeft uitgebracht.
    Als een spel me leuk lijkt dan koop ik het.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 14 februari 2018 15:59
    Adapt and evolve. Ik snap dat de industrie keuzes maakt waardoor hun product voor langere duur houdbaar blijven.

    Echter ervaar ik, dat door het pushen van Games as a Service, en het constant door blijven ontwikkelen van een titel, er niet per definitie meer gespeeld wordt.

    Ik betrek dit op mijzelf: Ik houd er van om games te spelen waar ik in wordt getrokken, oaUncharted, The Last of Us, Final Fantasy, Assassins Creed en Elder Scrolls. Maar een lekker potje multiplayer gaat er op zn tijd best in.

    Alleen de afgelopen jaren in acht nemen hebben we: Destiny, The Division, Ghost Recond: Wildlands, For Honor, RB6 Siege, Titanfall, Battlefield, Battlefront, ARK, PUBG, Fortnite en CoD.

    Al deze games richten voor een langdurige speelbaarheid, blijven tonnen content, events, tournaments, expansions, wapens etc toevoegen. Het zijn games die allemaal vissen in dezelfde vijver, en zijn veelal van dezelfde uitgevers.

    Sommige games zoals Siege en Wildlands zijn langere tijd houdbaar. De hoeveelheid van dit soort titels doen een gamer als ik, soms wel een beetje verdrinken.
    Elke keer komt er weer een nieuwe game, waarbij je weer op 0 begint, en bij moet blijven omdat er 100en events zijn, loop je achter op level, kun je niet mee doen aan een bepaald event.

    Ik snap best dat er onderzoek gedaan is naar de hoeveelheid geld dat het opbrengt, want daar kijken de bedrijven natuurlijk als eerste naar. Maar de hoeveelheid netto uren er worden gespendeerd in een game, daar heb ik mijn twijfels bij.

    Er zijn veel gamers, tenminste in mijn vriendenkring, die bijvoorbeeld graag Star Wars Battlefront, Destiny of Battlefield spelen. Maar daarnaast veel tijd spenderen aan Zelda, Skyrim, The Witcher 3, Horizon Zero Dawn, Uncharted of Assassins Creed.

    Zeker als je meer in het leven te doen gaat hebben, zijn games met een kop en staart er prettig. Je kan dan games afstrepen en opnieuw oppakken als je daar zin in hebt.
    Maar al die games as a service dingen, blijven maar door gaan en door gaan, en er is zo veel keuze dat je er in verzuipt, en verzadigd raakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ragpost

    • 14 februari 2018 16:32
    Ik ben helemaal voor! Zo lang er geen pay2win model aan te pas komt zeg ik doen! Games als Siege, ARK, GTA5 blijven deels leuk door de updates.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 14 februari 2018 17:00
    Laatste alinea: "Ook het verdienmodel dat Ubisoft onder ogen" -> "voor ogen hebben"

    Ik vind het diagram "From a game to platform" eigenlijk wel schokkend, het maakt eigenlijk duidelijk hoe Ubisoft tegen games aankeek.
    "Low user engagement", "Developer centric" en "Number of units" (!)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 14 februari 2018 17:02
    Laatste alinea: "Ook het verdienmodel dat Ubisoft onder ogen" -> "voor ogen hebben"

    Ik vind het diagram "From a game to platform" eigenlijk wel schokkend, het maakt eigenlijk duidelijk hoe Ubisoft tegen games aankeek.
    "Low user engagement", "Developer centric" en "Number of units" (!)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 15 februari 2018 13:03
    Met mods kun je ook de levensduur van games verlengen.
    Geef bij de game tools zoals een level editor, modelviewer, texture editor, importers voor 3Dsmax, Blender etc. Zorg dat de community weinig/geen reverse engineering hoeft te doen.

    Maar ik begrijp dat hier niets aan te verdienen valt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ragpost

    • 17 februari 2018 18:01
    @LordLuc helemaal mee eens!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Letsa

    • 16 februari 2018 01:54
    Ik ben erg benieuwd wat Ubisoft met Far Cry 5 gaat doen. Met een studio in Berlijn die blijkbaar dit of volgend jaar gaat werken aan Far Cry, terwijl de game dan al uit is… Dat kan alleen maar nieuwe content zijn?

    @LordLuc, Far Cry heeft ook een level editor, maar verder zijn mods niet mogelijk denk ik