Nieuws
Watch Dogs Legion

Ubisoft verwijdert controversiële stemactrice uit Watch Dogs Legion

Journaliste Helen Lewis zat in twee in-game podcasts

Geschreven door Michel Musters op
Ubisoft gaat een controversiële stemactrice uit Watch Dogs Legion verwijderen.

Het gaat om de Britse journaliste Helen Lewis, die in twee verschillende in-game podcasts van zich laat horen. Ubisoft laat weten "op de hoogte te zijn gesteld" van eerder gemaakte beledigende opmerkingen van de journalist omtrent genderidentiteit.

"Ubisoft noch de game zijn het eens met de standpunten van de journaliste", laat Ubisoft weten in een statement. "De ontwikkelaar heeft met een externe producent gewerkt om profielen voor deze podcasts samen te stellen. Zij waren ten tijde van de boekingen niet op de hoogte van de controversie." Ubisoft laat weten de twee complete podcasts te vervangen.

Lewis schrijft voor The Atlantic en voorheen The Times. Haar aanwezigheid in de game heeft op social media en gameforum ResetEra kritiek opgeleverd. In 2017 liet Lewis in een artikel weten dat "een man niet zomaar kan zeggen dat hij in een vrouw is veranderd." In dit artikel heeft ze kritiek op de Engelse legalisatie van gendertransities.

watch dogs legion

Dit artikel delen:

Lees meer

Seizoen 4 van Tekken 7 begint morgen Operation Neon Dawn voor Rainbow Six Siege onthuld
30

Reacties op: Ubisoft verwijdert controversiële stemactrice uit Watch Dogs Legion

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Robert-Frans

    • 9 november 2020 09:30
    Helaas kan ik het hele artikel van haar niet lezen, maar de stelling dat een man niet zomaar kan zeggen een vrouw te zijn, lijkt mij geen belediging, maar gewoon een eigen visie op het onderwerp. Zelf geloof ik dat ook, dus dat genderneutraliteit niet bestaat, maar dat betekent niet dat ik respectloos zou zijn naar hen die daar anders over denken en ook in mijn spreken geen rekening zou willen houden met personen die ik ken en die daarmee worstelen.

    Het is spijtig als het hebben van een eigen, afwijkende mening over dit soort kwesties meteen als beledigend wordt gezien. Daardoor wordt het onmogelijk hierover vrij te spreken en te discussiëren en door van elke afwijkende mening een belediging te maken, wordt zo op nare wijze de vrijheid van meningsuiting omzeild. Terwijl het mij lijkt dat die vrijheid er juist is ter bescherming van afwijkende, veelal niet gewaardeerde meningen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 november 2020 10:47
    @Robert-Frans nou respectloos weet ik niet maar tegen iemand zeggen dat wat hij/zij voelt niet bestaat of onzin is getuigt nou niet echt van respect .
    En op basis waarvan heb je dat bepaalt, je hebt er totaal geen idee van hoe zo iemand zich voelt toch? Ik ook niet daarom laat ik die persoon in zijn waarde en heb ik dus ook geen mening over gender neutraliteit en of dat bestaat of niet.

    Ik geef je wel gelijk op het punt dat Ubisoft niet zo makkelijk iemand met een andere mening zomaar uit je game moet schrappen. Zolang die persoon dat in een open discussie op een respectvolle manier doet is daar niets mis mee lijkt me. Het is natuurlijk nogal hypocriet van Ubisoft aangezien ze daar jarenlang wangedrag hebben toegestaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 9 november 2020 11:22
    @fonsrutte
    Hou toch op,, als iemand dat onzin vindt mag hij/zij dat vinden/zeggen.
    Je kan niet iedereen tevreden houden met je woorden.

    En zeggen dat je geen mening hebt is misschien nog wel erger. Want eigelijk zeg je 'ik heb een mening maar durf die niet uit te spreken'

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 november 2020 15:28
    @CroniC ik heb ook geen mening over aliens want daar weet ik niks vanaf.
    Ik heb ook geen mening over de vacht van Sonic, want dat interesseert me geen reet.
    Ik heb ook geen mening over jou want ik ken je niet.
    Misschien zou het juist beter zijn als mensen wat minder vaak hun mening klaar hebben als ze geen reet van het onderwerp af weten.
    Dat heeft niets te maken met mijn mening niet durven geven, ik kan geen mening vormen als ik er geen informatie/kennis over heb.
    De enige mening die ik heb met betrekking tot dit onderwerp is dat ik hoop dat de betreffende mensen in die situatie in welke vorm dan ook vrede kunnen vinden in wie ze zijn en in welk lichaam ze zitten. Daar, heb je een mening

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 9 november 2020 14:32
    @fonsrutte Ik wilde hier uitgebreider inhoudelijk reageren, maar zag dat de crew behoorlijk streng gaat optreden hier en zit niet op een permaban te wachten.
    Daarom houd ik het erbij dat ik een andere, meer klassieke visie heb op de geslachten, maar daarmee niet respectloos wil zijn naar hen die dat niet doen en probeer te doen zoals ik wil dat zij bij mij doen.

    Ik heb dan ook vaker mogen ervaren dat als je eerlijk, begripvol en niet-veroordelend bent en uitgaat van andermans goede wil, je dat vaak ook van de ander terugkrijgt. Ook als je het totaal niet met elkaar eens bent over dit soort dingen.
    Ubisoft heeft die kans in elk geval met deze dame gemist en dat is zeer spijtig voor zowel die dame als voor Ubisoft. Wat je geeft is immers wat je uiteindelijk ontvangt, ook als gamesdeveloper.

    Ik denk dat we ons daar beiden wel in kunnen vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 november 2020 15:18
    @Robert-Frans bedankt voor je reactie! Daar kan ik me zeker wel in vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 9 november 2020 10:06
    Bij deze zal ik de game nu toch links laten liggen. Ik boycot dit gedrag!
    Dat een andere mening (die waarschijnlijk de grote meerderheid van de mensen deze deelt) op een fascistische manier verboden wordt, zou niemand moeten accepteren!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 9 november 2020 13:11
    Eens. Het wordt ook steeds erger. Iedereen mag afwijken van de norm (bijvoorbeeld transgenders), maar niemand mag een mening hebben die afwijkt van die norm. Het lijkt me toch dat de enige manier waarop begrip tot stand komt, is door erover te praten. En dus meningen uit te wisselen of te discussiëren. Van censureren wordt echt niks of niemand beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 9 november 2020 14:10
    @denver Je mag natuurlijk wel een mening hebben en hopelijk is deze goed onderbouwd. Het probleem is alleen dat de gesprekken vaak door de extremisten worden ovegenomen vanuit beide kampen. Dat zie je maar weer zoals bijvoorbeeld de man die een filmpje van Geert Wilders poste waarop hij een pistool leegt op een poster van hem omdat hij tegen vrijheid van meningsuiting is. Het gesprek is dus belangrijk.

    Een ander probleem is dat veel mensen geen idee hebben waar ze het over hebben maar wel hun mening willen pushen ipv een gesprek aan te gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 9 november 2020 10:10
    @redactie van Gamer.nl
    Waarom is mijn eerdere reactie op Robert-Frans verwijderd?!?!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mcvroegrijk

    • 9 november 2020 10:18
    @Exalian-1 Omdat je in je reactie echt allerlei ongefundeerde dingen erbij sleept en daarmee iedere mogelijkheid op een nog enigszins normale discussie de nek omdraait. Ongetwijfeld vind je het feit dat die reactie verwijderd is ook weer censuur of fascistisch gedrag. Ik raad je aan om de betekenis van die begrippen op te zoeken in plaats van de comments onder dit bericht verder te vervuilen. Als je verder nog vragen hebt mail je maar naar redactie@gamer.nl, maar doe het niet hier in de reacties.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 9 november 2020 10:22
    @Mcvroegrijk
    Dit is bullshit zeg. Hij praatte inderdaad de grootst mogelijke onzin maar ik las echt helemaal niks dat niet door de beugel kon. De enige die hier de mogelijkheid op een normale discussie de nek omdraait ben jij. Echt bizar dit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mcvroegrijk

    • 9 november 2020 10:42
    @niqomipa Op het moment dat je die onzin gelijk gaat stellen aan het mogen verkondigen van je eigen mening dan is een discussie al ten dode opgeschreven. Onzin is feitelijk gewoon onjuist, dat heeft met een mening niets te maken. En het levert ook nooit een interessante discussie op. Tenzij je comments vol ongefundeerde aantijgingen een interessante bijdrage vindt natuurlijk. Wij als redactie vinden dat in ieder geval niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 9 november 2020 10:49
    @Mcvroegrijk Maar, het was dus helemaal niet ongefundeerd…

    https://www.theguardian.com/uk-news/2018/oct/11/transgender-prisoner-who-sexually-assaulted-inmates-jailed-for-life

    https://thepostmillennial.com/biological-male-who-broke-a-womans-skull-named-bravest-athlete-in-history

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 9 november 2020 11:23
    @Mcvroegrijk
    Ik vind dat je echt veel te kort door de bocht bent. Ik kan zijn mening dan onzin vinden, het blijft wel zijn mening. Als je mensen hun mening niet wilt hebben in de comments dan moet je dit soort politiek geladen berichten niet plaatsen want je weer wat voor reacties je daar op gaat krijgen.

    Het is een totaal ander verhaal als iemand kwetsende comments plaats, die mogen wij mij betreft meteen verwijderd worden maar daar was hier helemaal geen sprake van. Ik sta er echt van te kijken dat zijn reactie verwijderd is, valt me serieus tegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 9 november 2020 16:55
    @Mcvroegrijk Onzin mag hier dus niet? Corrigeren jullie ook even al die keren dat jullie in artikelen gewoon onwaarheden verkondigen?
    Serieus, zolang niemand beledigend is, hou jullie er buiten, of heb gewoon geen comments sectie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 9 november 2020 10:44
    @niqomipa Bedankt voor je verdediging van de verwijdering.

    Mag ik je vragen wat je onzin vindt? Ben gewoon benieuwd. En zou je ook kunnen aangeven wat daar onzin aan was. Ik wil echt de andere mening juist horen om hier van te leren.
    Alvast bedankt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 9 november 2020 11:21
    @Exalian-1
    Niet meer dan logisch. Ik mag het dan fundamenteel met je oneens zijn maar ik zou nooit iemand met een andere mening monddood maken en daar is hier wel sprake van.

    Ik weet niet meer precies wat je schreef, ik weet alleen nog dat ik het behoorlijke onzin vond ;) Kan er dus inhoudelijk niet meer op ingaan, terwijl ik dat wel van plan was. Ah well.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 9 november 2020 12:01
    @niqomipa Bedankt nogmaals. :)
    En jammer dat je het niet meer weet. Had er graag van geleerd. 👍

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 9 november 2020 16:14
    @niqomipa Het rare is dat Gamer.nl een redactiestatuut heeft waarin niets staat over de redenen die nu aangedragen worden. Dat maakt het wel verwarrend voor de gebruikers: je houdt je aan alle regels en toch worden je berichten verwijderd.