Nieuws

Ubisoft: 'PS5 is alleen backward compatible met PS4-games'

PS3-, PS2- en PS-games zouden niet afgespeeld kunnen worden

Geschreven door Michel Musters op
Ubisoft heeft gemeld dat de PlayStation 5 alleen backward compatible met PlayStation 4-games is.

Dat claimde de uitgever op de ondersteuningspagina van Ubisoft's website. "Backward compatibility is beschikbaar voor ondersteunde PlayStation 4-games, maar niet voor PlayStation 3-, PlayStation 2- of PlayStation-games", aldus het bericht. Inmiddels is de tekst weer van de website afgehaald, maar er zijn screenschots van gemaakt.

Hoewel het geen grote verrassing is dat oudere PlayStation-games niet speelbaar zijn op de PlayStation 5, heeft Sony dit vooralsnog niet officieel aangekondigd. Ubisofts bericht is dus opvallend. Waarschijnlijk mocht de uitgever dit nog niet officieel bekendmaken, en is dat de reden dat het inmiddels weer van de website is gehaald.

De PlayStation 5 moet ergens eind dit jaar wereldwijd beschikbaar komen. Een precieze releasedatum of -prijs is nog niet bekend.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe Emily is Away is uitgesteld Stemacteur Frank Woods boos dat hij is vervangen in nieuwe Call of Duty
24

Reacties op: Ubisoft: 'PS5 is alleen backward compatible met PS4-games'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    XtraLinkUK

    • 1 september 2020 09:05
    Prima toch. De meeste mensen hebben ergens nog wel een PS2 staan. Ik wel in ieder geval.

    Vraagje: Moeten de games compatible gemaakt worden? Of is het gewoon schijfje erin en hoppa?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 1 september 2020 09:44
    @XtraLinkUK het is vooral uit praktisch oogpunt dat een console de vorige generatie of generaties kan afspelen. Je hebt anders een verzameling consoles onder je tv, een grotere warboel van kabels en controllers en steeds meer problemen om je oude kabels nog aan te kunnen sluiten aan je modernere tv. Voor mij persoonlijk zou het geweldig zijn als ik alle oude PlayStation games op een apparaat zou kunnen spelen, maar dan zou Sony iets voor de gamers moeten doen waar ze zelf niets meer aan hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 1 september 2020 10:38
    @Jumpman Je zou een Raspberry Pi kunnen aanschaffen en daar Retropie op installeren. Dan kun je PS1 en PS2 spellen spelen op 1 apparaat en zelfs oude games op spelen van Nintendo, Sega en zelfs Atari

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 1 september 2020 10:40
    @Ryme ben je daarin al voor, heb er zelfs een hele tabletop arcade omheen gebouwd 😁👍. Maar dat werk idd perfect, vooral ps1, zien er een stuk mooier uit zelfs

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Alissiia

    • 2 september 2020 20:43
    ❤️ Wa­ard­eer mi­jn na­tte jo­nge poe­sje - http://ww­w.nl­69­.cl­u­b

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fordon_Greeman

    • 1 september 2020 12:08
    @Ryme Ik heb best wel veel erover gelezen laatste weken en ik heb begrepen dat een raspberrytje niet krachtig genoeg is voor PS2 emulatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 1 september 2020 12:11
    @Fordon_Greeman klopt, ps2 gaat niet, psp hangt een beetje van de game af. ps1 loopt als een trein op de pie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 1 september 2020 12:50
    @Ryme Ja, zou ik kunnen, maar dan nog heb ik meerdere apparaten, terwijl er dan een prachtige PS5 onder de tv staat die dit ook allemaal makkelijk aan zou kunnen (nu doet mijn PS3 versie dat, waar wel een CFW op draait ivm homebrew/development en emulators (en nee, geen pirated PS3 games)).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 1 september 2020 13:46
    @SuperDre maar wel pirated ps1 games en roms voor je emulators? :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 1 september 2020 12:48
    @XtraLinkUK Niks prima toch… Ik wil geen 10 apparaten onder mijn tv hebben, waarbij het soms moelijk is om de oudere apparaten uberhaupt aan te sluiten.
    Zeker voor de PS1 en PS2 zijn er gewoon perfecte emulatoren (die zelfs het beeld aanzienlijk mooier maken), dus IMHO moet de PS5 zeker die gewoon ondersteunen (is ook klantvriendelijker, want die oude consoles kunnen ook kapot gaan en dan is het soms moeilijk om een andere te vinden die nog goed werkt).
    De PS3 is een iets moeilijker verhaal omdat de PS4 in iedergeval niet krachtig genoeg was om die te kunnen emuleren, de PS5 is weer een ander verhaal..
    Zelf heb ik dan liever dat ze gewoon een emulator activeren en aangeven dat er problemen kunnen zijn en dat die per usecase bekeken worden zodra ze gemeldt worden.

    En ja, het moet dan worden, originele schijf erin en spelen maar, of dat 'spelen maar' dan een nieuwe digitale versie download zoals bij de xbox voor een deel was maakt mij niet uit, zolang ik maar niet opnieuw hoef te betalen voor een game die ik al heb (en nee ik vraag dan ook niet om bv als ik de PS3 versie van uncharted er in prop dat ik dan ineens de digitale PS4 versie van uncharted gratis kan spelen (zou natuurlijk wel heel vet zijn, maar zo ver hoeft het van mij niet te gaan)..
    Games blijft nog steeds een behoorlijke investering, en ik heb nog een gigantische PS3 collectie liggen (welke ik nog regelmatig speel), en nog enkele PS1 en PS2 games.
    Ofwel de emulators zijn er, de kracht is er, en de kosten om het toe te voegen/onderhouden is relatief laag, maar het zorgt er wel voor dat je een behoorlijke goodwill kweekt richting je originele klanten.
    Liefst zou ik zelf nog zien dat er oude crossplatform mogelijk zou zijn mits te emulatoren er zijn, mits natuurlijk het om een CD/DVD based variant gaat, want cartridge is natuurlijk niet mogelijk, alhoewel, met een USB Cartridge reader (die beschikbaar zijn) is het wel mogelijk..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 1 september 2020 09:14
    Ik had eigenlijk niet anders verwacht net als de optie om de PS5 als Linux server te gebruiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 september 2020 09:51
    Dit had men kunnen verwachten toch ps3 cell chip en sony wilt men aan psnow hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 1 september 2020 12:53
    @hulstpower PS5 is krachtig genoeg om de PS3 te kunnen emuleren en daarmee een groot deel van de gehele PS3 collectie af te kunnen spelen. (er is op dit moment gewoon een PC PS3 emulator, maar die is dus volledig via reverse enginering en door hobbyisten in elkaar gezet, dus met de echte technische kennis en toegang tot de originele documenten moet je een emulator kunnen maken die nog beter werkt dan die variant (en die emulator voor de PC is zelfs opensource).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 september 2020 13:39
    @SuperDre ok kan je me die ps3 emulator link sturen.
    Want wil wel eens oude ps3 games te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 1 september 2020 10:33
    Blijf het apart vinden dat we in 2020 de hardware uit 2006 niet kunnen emuleren. Er zaten best wel wat geinige dingen op de PlayStation 3, al is er gelukkig wel het een en ander remastered.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 1 september 2020 10:49
    @denver Dat kan zeker wel, dat is hoe het bij de XBox gedaan wordt in ieder geval en volgens mij zijn er zat PS3-emulatoren te vinden op internet.
    Het lijkt dus eerder een bewuste keuze van Sony, maar dat is een aanname van mijn kant.
    Geef Sony eens ongelijk, de remakes, remasters vlogen over de toonbank afgelopen generatie.
    Je legt de ontwikkelkosten bij de ontwikkelaar neer en Sony bespaart zichzelf een bak aan ontwikkelkosten om het mogelijk te maken. Win-win en katjing

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dyro86

    • 1 september 2020 11:49
    @denver Er is voor de PC een PS3 emulator waar al een hele hoop games op speelbaar zijn. Dikke onzin dus dat het niet kan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 1 september 2020 12:13
    @Dyro86 Het kan ook software matig gezien wel, maar het kan qua processing power niet, Een pc is een flinke factor sneller dan een console.
    Als je maar genoeg rekenkracht hebt kan je alles emuleren, maar dat is hier het punt niet.
    plus je zegt het zelf al ""een hoop games al speelbaar zijn" Maar als Sony dit doet, moeten ALLE games speelbaar zijn en ook perfect draaien, anders kunnen ze het beter niet doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 1 september 2020 13:00
    @darkmanwls De PS4 is de kans aanzienlijk dat die niet krachtig genoeg is om een geoptimaliseerde versie van die emulator alles goed te kunnen draaien. De PS5 zou die kracht zeker moeten hebben, zeker dus als de emulator geoptimaliseerd wordt op de hardware van de PS5 (ofwel geen rekening hoeft te houden met andere GPU's/CPU's, of in iedergeval aanzienlijk minder).
    Ach, zelfs de PS1 emulator van de PS3 werkte niet alle originele PS1 games correct op, en wat mij betreft hoeven ook niet alle games meteen perfect te draaien, zolang er maar wel nadat iets gemeldt wordt gekeken wordt of ze het probleem kunnen oplossen (net zoals dat nu al gebeurd bij veel emulators). Als 9 van de 10 spellen niet fatsoenlijk loopt is het natuurlijk een ander verhaal, maar als 1 van de 10 spellen niet meteen fatsoenlijk loopt, so be it, kan die op de lijst van 'werkt op dit moment nog niet goed'..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 1 september 2020 13:36
    @darkmanwls Voor de XBox hebben ze dat ook niet in 1 keer gedaan, de hoeveelheid oudere games die gespeeld konden groeide gestaag. Het is dus helemaal niet noodzakelijk dat alles in één keer speelbaar is.
    Van de PS4 games hebben ze ook al gezegd dat niet alle games direct op de PS5 speelbaar zijn.

    Met de PS5 had Sony er rekening mee moeten houden dat mensen op deze manier games van eerdere generaties willen spelen.
    Het is al bewezen dat het niet onmogelijk is gezien het aantal PS3-emulatoren die er al zijn. Als het echt op de PS4 niet kon dan hadden ze er dit keer voor moeten zorgen dat ze het met de PS5 wel voor elkaar zouden krijgen.
    Je loopt op dat vlak meteen achter op je grootste concurrent.

    Voor het speelbaar maken van PS1- en PS2-games op de PS5 staat Sony helemaal niets in de weg, technisch gezien dan.
    De keuze is helemaal aan Sony of ze daarin willen investeren of niet, blijkbaar vinden ze het de investering niet waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.