Nieuws
Watch Dogs Legion

Ubisoft laat fans muziek creëren voor Watch Dogs: Legion

Aankondiging blijkt controversieel

Geschreven door Michel Musters op
Ubisoft werkt wederom samen met HitRecord om fans content te laten creëren voor een van hun games. Ditmaal gaat het om muziek voor Watch Dogs: Legion.

Eerder werkte Ubisoft al samen met het bedrijf van acteur Joseph Gordon-Levitt om assets voor het aankomende Beyond Good & Evil 2 te creëren. Deze vorm van crowdsourcing wordt nu wederom ingezet voor de soundtrack van Watch Dogs: Legion.

Er moeten in totaal tien nummers gemaakt wordt die op de radiostations in de game verschijnen naast de andere gelicenseerde muziek. Mensen mogen muziek maken in de genres rock, hip hop, electronic, metal en punk. Nummers die op wat voor manier dan ook gerelateerd zijn aan Londen - de setting van de game - hebben Ubisofts voorkeur.

HitRecords gaat op een onconventionele manier te werk: producten, waaronder dus muzieknummers, worden door meerdere mensen in elkaar gezet. Eén persoon doet bijvoorbeeld de zang, terwijl een ander de drums doet. HitRecord betaalt 2000 dollar per nummer, dat vervolgens verdeeld moet worden over de verschillende mensen. Meer details zijn op de website van HitRecord te lezen.

De aankondiging van de samenwerking met HitRecord is controversieel. Verschillende ontwikkelaars, waaronder Mike Bithell, zien dit als het uitbuiten van fans. Als reactie op de negatieve feedback heeft Ubisoft een statement naar buiten gebracht, die hieronder te lezen is.

Watch Dogs: Legion komt op 6 maart 2020 uit voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Google Stadia.

Dit artikel delen:

Lees meer

Boek met lore van Cyberpunk 2077 aangekondigd De Boot Camp-modus in Gears 5
15

Reacties op: Ubisoft laat fans muziek creëren voor Watch Dogs: Legion

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 16 juli 2019 11:07
    F* Ubisoft en hun content creation door fans. Waarom lees je niets hier over alle user generated content die ze nu aan het bannen zijn voor Assassin's Creed Odyssey ?? Omdat je er te makkelijk XP mee kan verdienen en zo de grind kan skippen … Wat natuurlijk niet kan als je als UBI zelf XP boosters verkoopt in de AC storefront.

    Ik heb het helemaal gehad met dit soort bedrijven, Ubi, EA, bethesda , van mij mogen ze allemaal failliet gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 16 juli 2019 11:42
    @casualkiller Zo'n exploit is een vorm van cheaten en dus vind ik in dit geval dat Ubi het recht heeft of het te patchen. Mijn mening staat los van het feit dat je een exp boosterpack kan kopen of niet. Exploit is exploit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 16 juli 2019 12:06
    @MelvinChowder Het is geen exploit. het is hun eigen editor, en als je te snel xp verdien volgens ubisaft wordt je quest gebanned.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 16 juli 2019 13:39
    @casualkiller Dat het hun eigen editor is geeft dus al aan dat het een exploit is en niet een mod/hack (an exploit is the use of a bug or glitches, game system, rates, hit boxes, speed or level design etc. by a player to their advantage in a manner not intended by the game's designers.).

    De story creator wordt misbruikt om veel exp te verkrijgen ofwel dit is een exploit.

    De created story database werdt overspoeld met deze farms. Waardoor echte user created side missions moeilijk te vinden waren.

    bron:"https://segmentnext.com/2019/07/13/assassins-creed-odyssey-money-exploit-handled-ubisoft/"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 16 juli 2019 15:29
    @MelvinChowder ja omdat AC:O een fucking grind is om te spelen en ze XP boosters verkopen ;)

    ik zag een vergelijking online: "we gaven de gevangen een stel scheppen en toen kwamen we erachter dat ze probeerde te ontsnappen. " …

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 juli 2019 15:47
    @casualkiller Nou, ik heb de game gespeeld en dat valt 100% mee. Ik heb volgens mij 2 punten in de game gehad, waar ik wat extra exp nodig had. Ik deed dan ook geen enkele sidequest, als je dat dus wel doet is dat helemaal niet nodig.
    Heb je de game zelf gespeeld?

    Het feit dat ze XP boosters verkopen vind ik wel wat vreemd, daarin geef ik je gelijk, maar ik heb er tijdens het spelen geen moment aan hoeven denken om ze te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 16 juli 2019 16:13
    @fonsrutte ja, maar ik vond het een verschrikkelijke copy-paste openworld game met grind dus niet uitgespeeld.

    HInt: games met xp-boosters zijn getuned voor xp-boosters (en de 1 is er gevoelig voor en de ander niet.) De gameplay is dus sowieso fundamenteel aangepast om de boost verkoop te bevorderen. Wie dat ontkent is knettergek in zijn hoofd. Of heet Coola :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 juli 2019 17:37
    @casualkiller Als je de wereld van Odyssey vergelijkt met die van RDR2 zie je inderdaad duidelijk dat die van de laatste echt van een hoger niveau is, dat is duidelijk. Wellicht hebben we een andere definitie van grind, maar volgens mij ging het erom dat je zo nu en dan tegen een muur opliep (lees: een main story quest was nog niet te doen omdat je nog een te laag lvl had), waardoor je wat sidequests moest doen om het juiste level te behalen en verder kon. Dat is mij dus 2 keer gebeurd, maar heb ik niet als enorm storend ervaren. Maar dat is voor iedereen anders wellicht.

    Was AC:Odyssey een geweldige game? Nee het haalt het niet in vergelijking met RDR 2, maar ik heb me er prima mee vermaakt.
    Uiteindelijk zullen we nooit in detail weten in hoeverre de game echt is opgezet met die XP-boosters in het hoofd. Ik heb geen enkel moment het idee gehad dat ik gedwonen werd om dat aan te schaffen, maar het feit dat ze er zijn is zeker vreemd te noemen. Ze maken die dingen niet voor niks, daar willen ze geld aan verdienen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 16 juli 2019 16:10
    @casualkiller Nouja zeg niet dat ik oneens ben met diegene die exploiten, in tegendeel, geef ze groot gelijk als de grind zo groot is ;)

    Maar feit blijft dat het een exploit was die Ubi het recht heeft te patchen (en ook voor de mensen die niet exploiten is het wel zo eerlijk :))

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 16 juli 2019 16:25
    @MelvinChowder Het is een zelf gecreëerd probleem, en fuck Ubi dat iedereen direct dat ging exploiten.. (in hun Video over de content creator zeiden ze letterlijk.. "Make Content! … MAKE US CRY!.. )

    nou dan moet je niet letterlijk gaan huilen als ze je inkomsten van de boosters bedreigen.

    het probleem is niet de exploit, het probleem is de game dat iedereen dit nodig vind om te doen. (en de game is er vaak genoeg om in het nieuws geweest om zijn grindy mechanics… )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 16 juli 2019 16:33
    @casualkiller Er zal altijd mensen die manieren zoeken om sneller te levelen in games. Dit zag je ook met GTA V Online, veel custom created missies/ gamemodes die "Unlimited $$$ + RP" beloven. Of 2x XP servers in Call of Duty.

    Dit heeft weinig tot niks met "boosters" te maken die Ubisoft verkoopt, puur en alleen met mensen die steeds opzoeken hoe je het snelste een hoog level kan halen in een game. Hier is dus die Creator van Ubisoft niet anders in.

    En als Ubisoft hier iets tegen wilt doen dan is dat hun goed recht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 16 juli 2019 19:12
    @Paxopoxo kun je misschien ook nog even uitleggen waarom er precies xp-boosters verkocht worden, of nodig zijn, in mijn 60e kostende single player game ? (hint: $$$ )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 16 juli 2019 23:11
    @casualkiller elk spel met exp en ingame cash zal geexploit worden, dat zit gewoon in de gamer. Zelfs als heb je de booster dan is het altijd lekker om zonder moeite ff die exploits te doen. Zelfs al zaten die microtransactions er niet in, en was deze creator toegevoegd, dan zouden de exploits er vanzelf aankomen.

    Punt is gewoon dat elk bedrijf het recht heeft om zijn eigen product te beschermen tegen deze exploits.

    Of ik het er mee eens ben of niet doet er niet toe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 juli 2019 12:32
    Je stelt het iets te simplistisch, als ik het zo lees was die creator mode ook nog in beta. Als je voor een hele simpele quest een bak met xp krijgt is dat ook een beetje vreemd, dat is namelijk waar het over gaat. @casualkiller

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 juli 2019 11:28
    Op zich wel een leuke manier om als muzikant te laten zien/horen wat je kan.