In een artikel van Tom Henderson op Insider Gaming wordt dieper ingegaan op de huidige situatie bij Ubisoft. Vorige week werd aangekondigd dat Skull and Bones is uitgesteld naar het volgende fiscale jaar en dat het bedrijf drie onaangekondigde games heeft geannuleerd. Afgelopen jaar annuleerde het bedrijf al vier onaangekondigde spellen die in ontwikkeling waren.'
Henderson schrijft dat hij de afgelopen week met vijf huidige en voormalige Ubisoft-werknemers heeft gepraat over de situatie binnen de uitgever. Een van de werknemers, die allen graag anoniem willen blijven, claimt dat management vooral benadrukt dat uitstel vanwege thuiswerken ontstaat. Er zouden intern dan ook gesprekken worden gehouden over het stopzetten van volledig thuiswerken.
De meeste van de werknemers die hebben gesproken met Henderson claimen echter dat de diverse annuleringen vooral te maken hebben met het feit dat het games waren "die gamers niet wilden", wat zou zijn gebleken uit speeltesten. Zo zouden er minstens twaalf battle royale-games in ontwikkeling zijn geweest om in te springen op de populariteit van het genre, maar zou de status van de meeste van deze projecten inmiddels onduidelijk zijn.
Een andere belangrijke reden - vooral voor uitstel - is volgens de werknemers dat veel games nog extra verbeteringen nodig hebben voordat ze uit kunnen komen. "We hebben geen gebrek aan games, maar het duurt gewoon eeuwig voor ze af zijn." Een van de werknemers zegt al sinds 2019 aan een onaangekondigde live service-game te werken, maar het spel staat nu op zijn vroegst pas gepland voor een release in 2025 of 2026. Andere onaangekondigde games hebben releasedata van 2027 of later.
De werknemers melden overigens wel dat ze verwachten dat Assassin's Creed Mirage en Avatar: Frontiers of Pandora - die beiden in het komende fiscale jaar uit moeten komen - het erg goed gaan doen.
Reacties op: 'Ubisoft had minstens twaalf battle royale-games in ontwikkeling'
coola
warcryptic
Nu heb ik alles meegemaakt, coola met een (al lichte) bevestiging dat Ubisoft niet perfect is
coola
Ik ben vaak genoeg kritisch op Ubisoft ( en ook op Sony en Square Enix).
do365nic
Een uitgever zoals Ubisoft is echt niet zo dom om teveel eieren in hetzelfde mandje te leggen lijkt me.
coola
Dat idd. Ubisoft is verre van achterlijk en weten echt wel hoe een bedrijf moeten managen. Maar Heck zelfs 12 battle royale concepten hebben is te veel.
fonsrutte
The_Stifmeister
Nou inderdaad, als Ubisoft ergens om bekend staat is het wel creativiteit en innovatie. Oh wacht..
Agent 4125
fonsrutte
Ze waren echter wel speelbaar aangezien ze na playtests afgeschoten zijn dus er heeft echt wel wat ontwikkeltijd ingezeten. Deze games waren overigens niet allemaal tegelijk in ontwikkeling.
Maar hoe meer details er naar buiten komen over hoe het er allemaal aan toe gaat binnen Ubisoft kunnen we dus wel een aantal harde conclusies trekken, mits dit allemaal klopt.
Ze hebben meer dan 20K mensen in dienst en maar belabberd weinig output met kwaliteit en games die echt geld opleveren.
Veel van wat ze maken is hetzelfde, SP open wereld met herhalende gameplay.
Ze werken superlang aan games en het uiteindelijke resultaat ziet er nog niet bijzonder uit, zie Skull&Bones.
Grote games zijn blijkbaar makkelijk 7 a 8 jaar in ontwikkeling met een deadline binnen een periode van 2 jaar.
In een normaal bedrijf van deze grootte was Yves allang de laan uitgestuurd, hij zit er nog puur vanwege de aandelen die de familie heeft.
Ik zie de toekomst van Ubisoft zeer somber in.
Ardyn
Concept/Pre-Productie fases worden gezien als een ontwikkelfase.
Overigens is een uitgever als Ubisoft zeker wel dom genoeg om zoiets te doen…
Mmo-veteran
Jumpman
fonsrutte
Jumpman
Ardyn
20K *hoeft* niet zoveel te zijn als het lijkt.
Games worden vaak met externe partijen ontwikkeld, "outsourcing" in het Engels. Dit gaat om duizenden mensen die werken aan een game, maar niet onder contract staan van de uitgever.
Ik dacht te herinneren dat Ubisoft heel veel van hun ontwikkeling intern houdt, daarom hebben zij zoveel werknemers.
Een voorbeeld hiervan is TLOU2, waar meer dan 2000 mensen aan hebben gewerkt. Naughty Dog was "slechts" een studio met 400(?) ontwikkelaars in 2020.
fonsrutte
s of March 2022 (end of its fiscal year 2021-22), gaming company Ubisoft had 20,655 employees, out of which over 86 percent were part of the production side of video game development. The total headcount had increased significantly over the 18 thousand employees in March 2020.
Ardyn
Waar zeg ik dat het niet om werknemers gaat???
Ik zeg alleen dat Ubisoft een groter deel van de ontwikkeling intern houdt, dus misschien minder gebruik maakt van outsourcing. (Naast de post-release ondersteuning)
fonsrutte
Maar ik snap nu dat je bedoelt dat die 20K in verhouding misschien wel meevalt omdat andere partijen juist veel aan outsourcing doen en Ubisoft weer niet.
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben ja. Goed punt.
san5324
LarsCornelis