Nieuws
Ubisoft

'Ubisoft had minstens twaalf battle royale-games in ontwikkeling'

Anonieme werknemers doen boekje open over de situatie binnen de uitgever

Geschreven door Michel Musters op
Ubisoft zou in de afgelopen jaren volgens een anonieme werknemer minstens twaalf verschillende battle royale-games hebben ontwikkeld.

In een artikel van Tom Henderson op Insider Gaming wordt dieper ingegaan op de huidige situatie bij Ubisoft. Vorige week werd aangekondigd dat Skull and Bones is uitgesteld naar het volgende fiscale jaar en dat het bedrijf drie onaangekondigde games heeft geannuleerd. Afgelopen jaar annuleerde het bedrijf al vier onaangekondigde spellen die in ontwikkeling waren.'

Henderson schrijft dat hij de afgelopen week met vijf huidige en voormalige Ubisoft-werknemers heeft gepraat over de situatie binnen de uitgever. Een van de werknemers, die allen graag anoniem willen blijven, claimt dat management vooral benadrukt dat uitstel vanwege thuiswerken ontstaat. Er zouden intern dan ook gesprekken worden gehouden over het stopzetten van volledig thuiswerken.

De meeste van de werknemers die hebben gesproken met Henderson claimen echter dat de diverse annuleringen vooral te maken hebben met het feit dat het games waren "die gamers niet wilden", wat zou zijn gebleken uit speeltesten. Zo zouden er minstens twaalf battle royale-games in ontwikkeling zijn geweest om in te springen op de populariteit van het genre, maar zou de status van de meeste van deze projecten inmiddels onduidelijk zijn.

Een andere belangrijke reden - vooral voor uitstel - is volgens de werknemers dat veel games nog extra verbeteringen nodig hebben voordat ze uit kunnen komen. "We hebben geen gebrek aan games, maar het duurt gewoon eeuwig voor ze af zijn." Een van de werknemers zegt al sinds 2019 aan een onaangekondigde live service-game te werken, maar het spel staat nu op zijn vroegst pas gepland voor een release in 2025 of 2026. Andere onaangekondigde games hebben releasedata van 2027 of later.

De werknemers melden overigens wel dat ze verwachten dat Assassin's Creed Mirage en Avatar: Frontiers of Pandora - die beiden in het komende fiscale jaar uit moeten komen - het erg goed gaan doen. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Anno 1800 komt in maart naar PlayStation 5 en Xbox Series Switch-versie van Remnant: From the Ashes aangekondigd
44

Reacties op: 'Ubisoft had minstens twaalf battle royale-games in ontwikkeling'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 17 januari 2023 17:37
    Oke das dan wel weer to much. Die mogen ze allemaal wel cancelen. Laat ze lekker focussen op Assassin's Creed en games als star Wars en avatar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 18 januari 2023 10:59
    @coola "Oke das dan wel weer to much. "
    Nu heb ik alles meegemaakt, coola met een (al lichte) bevestiging dat Ubisoft niet perfect is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 18 januari 2023 11:55
    @warcryptic

    Ik ben vaak genoeg kritisch op Ubisoft ( en ook op Sony en Square Enix).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 17 januari 2023 17:40
    Ik denk dat je deze berichten wel met een korreltje zout kan nemen. Ik geloof niet dat er effectief 12 zulke games in ontwikkeling waren. Misschien tech/concept demo's.
    Een uitgever zoals Ubisoft is echt niet zo dom om teveel eieren in hetzelfde mandje te leggen lijkt me.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 17 januari 2023 17:47
    @do365nic

    Dat idd. Ubisoft is verre van achterlijk en weten echt wel hoe een bedrijf moeten managen. Maar Heck zelfs 12 battle royale concepten hebben is te veel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 18 januari 2023 09:50
    @coola Niemand zegt ook dat ze achterlijk zijn, maar dat betekent niet al hun keuzes geniaal zijn en altijd de beste. Ook Ubisoft maakt fouten, een bedrijf met 20K werknemers is moeilijk te managen. Je ziet wat er zich daar allemaal heeft afgespeeld achter de schermen daar, als ze perfect waren was dat nooit gebeurd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 17 januari 2023 18:14
    @do365nic
    Nou inderdaad, als Ubisoft ergens om bekend staat is het wel creativiteit en innovatie. Oh wacht..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 17 januari 2023 18:26
    @do365nic Er liggen bij Ubi anders wel 5674 AC eieren in het mandje

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 17 januari 2023 19:21
    @do365nic ik de k dat het inderdaad zo is dat er vanuit het management is gedacht dat ze ook een cashcow BR game willen en zo een aantal teams hebben gezet op het bouwen van concepten.
    Ze waren echter wel speelbaar aangezien ze na playtests afgeschoten zijn dus er heeft echt wel wat ontwikkeltijd ingezeten. Deze games waren overigens niet allemaal tegelijk in ontwikkeling.

    Maar hoe meer details er naar buiten komen over hoe het er allemaal aan toe gaat binnen Ubisoft kunnen we dus wel een aantal harde conclusies trekken, mits dit allemaal klopt.
    Ze hebben meer dan 20K mensen in dienst en maar belabberd weinig output met kwaliteit en games die echt geld opleveren.
    Veel van wat ze maken is hetzelfde, SP open wereld met herhalende gameplay.
    Ze werken superlang aan games en het uiteindelijke resultaat ziet er nog niet bijzonder uit, zie Skull&Bones.
    Grote games zijn blijkbaar makkelijk 7 a 8 jaar in ontwikkeling met een deadline binnen een periode van 2 jaar.
    In een normaal bedrijf van deze grootte was Yves allang de laan uitgestuurd, hij zit er nog puur vanwege de aandelen die de familie heeft.
    Ik zie de toekomst van Ubisoft zeer somber in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 17 januari 2023 22:38
    @do365nic
    Concept/Pre-Productie fases worden gezien als een ontwikkelfase.
    Overigens is een uitgever als Ubisoft zeker wel dom genoeg om zoiets te doen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 17 januari 2023 17:54
    Lol

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 17 januari 2023 18:58
    Ze zien gelukkig zelf ook dat het bergafwaarts gaat en proberen aan de rem te trekken. Beter kan Ubisoft zich voorlopig beperken tot maar een paar projecten (3, Max 4) en daar dan iets fatsoenlijks van maken. Niet teveel tegelijk willen en wat minder met dollarteken oogjes kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 17 januari 2023 19:38
    @Jumpman en de volgende stap is een berg werknemers eruit knikkeren, 20K is veel teveel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 17 januari 2023 20:48
    @fonsruttedat lijkt me ook een goed idee. Groeien en groter worden is mooi maar tegelijk moet je ook durven te krimpen. Helemaal als je daardoor vooruit kan gaan. Iets wat ze niet of nauwelijks doen helaas

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 17 januari 2023 22:54
    @fonsrutte
    20K *hoeft* niet zoveel te zijn als het lijkt.
    Games worden vaak met externe partijen ontwikkeld, "outsourcing" in het Engels. Dit gaat om duizenden mensen die werken aan een game, maar niet onder contract staan van de uitgever.
    Ik dacht te herinneren dat Ubisoft heel veel van hun ontwikkeling intern houdt, daarom hebben zij zoveel werknemers.

    Een voorbeeld hiervan is TLOU2, waar meer dan 2000 mensen aan hebben gewerkt. Naughty Dog was "slechts" een studio met 400(?) ontwikkelaars in 2020.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 18 januari 2023 09:53
    @Ardyn Het gaat wel degelijk echt om werknemers:
    s of March 2022 (end of its fiscal year 2021-22), gaming company Ubisoft had 20,655 employees, out of which over 86 percent were part of the production side of video game development. The total headcount had increased significantly over the 18 thousand employees in March 2020.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 18 januari 2023 15:10
    @fonsrutte
    Waar zeg ik dat het niet om werknemers gaat???

    Ik zeg alleen dat Ubisoft een groter deel van de ontwikkeling intern houdt, dus misschien minder gebruik maakt van outsourcing. (Naast de post-release ondersteuning)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 18 januari 2023 15:20
    @Ardyn Ik dacht dat je bedoelde dat die 20K ook nog bestond uit een gedeelte wat eigenlijk bij een externe partij werkzaam is en dus niet expliciet werknemer is van Ubisoft.

    Maar ik snap nu dat je bedoelt dat die 20K in verhouding misschien wel meevalt omdat andere partijen juist veel aan outsourcing doen en Ubisoft weer niet.
    Daar zou je best gelijk in kunnen hebben ja. Goed punt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 17 januari 2023 19:04
    Copy paste is echt een hemelse uitvinding zeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 17 januari 2023 19:19
    Misschien moeten ze anders nft's proberen in een van de battle royale games te verwerken. Daar houden gamers van!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.