Clint Hocking, creative director van Ubisoft Montreal, heeft zich vandaag kritisch uitgelaten over de strategie van Sony met de PS3. Volgens hem begint de console teveel op een 'me too' product te lijken, ofwel een product wat alle ideeën van de concurrentie overneemt en zelf niets unieks heeft. Zijn eerste voorbeeld is Sony's kopie van de Xbox Live online-service. Qua mogelijkheden en structuur lijkt de service van Sony bijna als twee druppels water op die van Microsoft. Het tweede voorbeeld is de tilt-sensor in de Dual Shock 3, wat duidelijk een poging is om de controller van de Nintendo Wii te imiteren. Ondanks dat de mogelijkheden van de tilt-sensor in het niet vallen vergeleken met de Wii-controller, blijft het idee van een kopie wel intact bij veel mensen.

Hocking is evenmin blij met de huidige trend van de gamesindustrie waar Sony in voorop loopt. Het huidige streven naar steeds significant mooiere graphics per consolegeneratie is niet goed volgens hem. Het is fundamenteel fout dat er zoveel focus gelegd wordt op graphics. Het vergt steeds meer tijd, werk, geld en inspanning wat ontwikkelaars in fabrieksmedewerkers veranderd zonder creativiteit en motivatie. Wel positief was Hocking over de Nintendo Wii. De controller kan volgens hem voor een wind aan inspiratie zorgen bij ontwikkelaars, wat tot veel creatieve ideeën zal leiden.