In principe verandert er weinig aan het huidige systeem voor achievements. Deze zijn nog altijd op ieder moment te halen en dragen bij aan een zogeheten Gamerscore, die van de 360 naar de Xbox One wordt meegenomen. 

Er worden echter wel een aantal zaken toegevoegd. Zo kunnen achievements op de Xbox One ook uitgedeeld worden voor het gebruik van video- of muziekapps. Bovendien wordt het systeem gekoppeld aan beloningen zoals digitaal artwork, nieuwe maps, nieuwe personages en tijdelijke boosts van statistieken. Tot slot zijn de achievements dynamisch; er kunnen na de release nieuwe achievements toegevoegd worden zonder dat daar per se betaalde downloadbare content aan verbonden is.  

Challenges

Naast de reguliere achievements, zijn er ook challenges. Deze zijn gebonden aan een tijdslimiet en kunnen zodoende niet op ieder moment vervuld worden. Wie voldoet aan deze specifieke uitdagingen, krijgt een achievement-icoontje en ontvangt de bijbehorende beloningen. Het draagt echter niet bij aan de totale Gamerscore, omdat anders niet iedereen dezelfde kansen zou hebben om deze zo hoog mogelijk te krijgen. 

Microsoft komt ook met een nieuwe weergave van de achievements. Xbox One-gebruikers kunnen eenvoudig zien hoever zij al gevorderd zijn met het behalen van een bepaalde achievement, of bekijken welke hun vrienden het laatste gehaald hebben. Bovendien wordt het moment waarop een achievement vrijgespeeld wordt, automatisch als video opgeslagen dankzij het opneemsysteem van de Xbox One.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3