Nieuws
Google Stadia

Gratis Google Stadia-games voor februari bekend

Stilte wordt verbroken

Geschreven door Dagmar De Groot op
In een blogpostvan Google meldt het bedrijf dat er twee nieuwe games gratis beschikbaar worden voor Stadia-gebruikers. Echter zijn er ook twee games die na deze maand niet meer gratis beschikbaar zijn.

Sinds de lancering is Google vrij stil geweest over de plannen voor Stadia, maar nu hebben ze dan toch de stilte verbroken.

De twee games die vanaf 1 februari gratis zijn, zijn GYLT en Metro Exodus. GYLT is een game ontwikkeld door Tequila Works, waarin de speler de controle neemt over Sally terwijl zij op zoek gaat naar haar vermiste nichtje Emily. Het verhaal speelt zich af in een mysterieuze en donkere wereld, voornamelijk gecentreerd rondom een school, waar Emily zich ergens moet bevinden tussen de monsters die daar ronddwalen.

Metro Exodus is een horror first-person shooter ontwikkeld door 4A Games en het derde deel in de game-reeks. Het speelt zich af na de gebeurtenissen in Metro 2033 en Metro: Last Light. Spelers bevinden zich als Artyom in een post-apocalyptisch Rusland en moet zien te overleven terwijl spelers vechten tegen mutanten en vijandige mensen.

Metro Exodus

Echter zijn er ook twee games die vanaf 31 januari niet meer gratis zijn, het gaat om Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration-editie en Samurai Shodown. Spelers die deze games nog voor de deadline claimen, hoeven daarna geen extra kosten te betalen..

Google heeft zich vrij stil gehouden met betrekking tot de Stadia. Deze stilte blijft niet onopgemerkt door ontevreden gebruikers die via Reddit hun frustraties uiten. Een gebruiker gaat hier dieper op in en noemt de verschillende punten waar Google verder nog niks heeft gezegd, zo zijn er (voor deze blogpost van Google) geen nieuwe games bekendgemaakt van de 120 die dit jaar uit gaan komen. Ook merkt deze gebruiker op dat er nog niks is gezegd over iOS, de gratis versie van Stadia of het delen van je abonnement met familie. Gebruikers hebben het gevoel dat er niet naar hen geluisterd wordt en dat Google geen moeite steekt in het verbeteren van de communicatie.

Spelers die Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration-editie en Samurai Shodown gratis willen spelen via Stadia, kunnen die tot en met 31 januari claimen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nerf voor Lesion in Rainbow Six Siege op komst De acht beste Nintendo Switch-games voor gezinnen
13

Reacties op: Gratis Google Stadia-games voor februari bekend

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    denver

    • 29 januari 2020 12:28
    Ai.. volgens mij noemen ze dat in 't Engels 'dead in the water'. Maar goed, behalve dat je games instant kunt spelen (lees: zou moeten kunnen spelen), is er echt niks aantrekkelijk aan het hele Stadia verhaal op dit moment.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 29 januari 2020 13:09
    @denver ik vind de prijs aantrekkelijk. Ik vind het concept aantrekkelijk.
    Spreek voor jezelf.

    Als Stadia genoeg kan ontwikkelen tot iets beters dan kan het nog een hele interessante keuze worden.

    Aan t eind van het jaar een ps5 voor 500 euro + een spel voor 60 euro + psplus voor 50 euro?

    Of werkelijk geen kosten behalve het spel (uitgaande dat je een controller hebt en geen 4k hoeft)?

    Is een nobrainer voor mij. Goed, dat het niet goed werkt is een gegeven maar waarom een veelbelovend concept gaan haten puur omdat het nog niet optimaal werkt. Ik moedig Stadia erg aan als nieuwe competitie voor xbox, ps4 EN pc.

    En dat zeg ik als iemand met zware gaming pc, ps4 en switch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 29 januari 2020 13:22
    @Millman7 Aangezien ik nogal ben van het kopen van fysieke games vind ik het aanschaffen van een game die zich alleen maar op een server van Google bevindt (en vrijwel full priced is) nogal tegenstaan.

    Dat je een game koopt voor hetzelfde geld als een console game en geen 4K kan spelen omdat dat een dienst is dan dat vind ik een gemis.

    Verder bezit je niks, is de dienst van Google weg?: pech. Heb je geen internet? pech. (Ik speel nooit online overigens)

    Het concept vind ik echt wel goed verder, maar de uitvoering is nog niet heel geweldig.

    Voor mij zou het pas interessant worden als het een soort Netflix achtige constructie krijgt. Dan betaal je alleen voor een dienst, en de content die aangeboden wordt mag je gebruiken zo lang je lid bent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkRuleR

    • 29 januari 2020 14:15
    @**Guitar_Hero** Netflix kan in theorie natuurlijk ook stoppen. Met digitaal heb je nooit 100% veiligheid. Ik ben er overigens niet direct bang voor en ik ben helemaal digitaal gegaan een aantal jaar geleden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 29 januari 2020 21:50
    @DarkRuleR heb ik ook niet echt die angst. Zelf vind ik het ophopen van al die gamehoesjes niks meer aan. En ik ben ondertussen ook geen eigenaar meer van de digitale ps3 spellen, tja… ik lig er niet wakker van.

    Maar wat Guitar_Hero op doelt is day je bij netflix voor alleen de dienst betaalt. Niet voor elke serie of film los er boven op.

    Bij stadia pro (wat overigens wel optioneel is) krijg je niet toegang tot een game of een hele library. Goed… nu krijg je wel gratis games maar dat is niet hetzelfde model als Netflix

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 29 januari 2020 22:07
    @DarkRuleR Bij Netflix betaal je dan ook een, relatief laag, vast bedrag per maand en daarmee kun je vooruit zo lang de dienst er is.

    Ik koop bij Netflix geen films en heb daarom bij die dienst niet hetzelfde gevoel. Als ik 10 games koop bij Stadia en die zouden zeg €50 per stuk kosten dan verwacht ik wel dat ik die gewoon kan blijven spelen, ook offline of als de dienst er niet meer is, maar dat is dus niet zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 29 januari 2020 21:45
    @**Guitar_Hero** ik snap je wel. Dat zou ik ook erg interessant vinden gezien ik services als uplay+ of playstation now wel zie zitten. Veel goedkoper.

    Maargoed dat zijn dan weer verschillende services dus daar had stadia mooi een gat in de markt kunnen opvullen.

    Dat je moet betalen voor een service kan je het een en het ander over zeggen maar na 4 jaar heb je nogsteeds minder betaald als een ps5 en uitgaande dat je daar als een online subscription voor nodig hebt ben je in die 4 jaar op ps5 nog eens 200 meer kwijt.

    In die zin vind ik stadia aantrekkelijk. Maar het verschilt ook per persoon of het wat voor je is. Zoals je zegt: jij bent een offline gamer dus dan wordt het al een stuk sneller minder interessant.

    En fysieke disks kopen is weer een hele andere discussie, iedereen zn eigen ding daar. Ondertussen boeit mij het in handen hebben van een fysieke disk niet meer. Ik raak een spel vaak na max 2 jaar meer aan maar anderen vinden her verzamelen/displayen ook weer fijn. En dan inderdaad het feit van in hoeverre je werkelijk eigenaar bent van een spel.
    Ik houd je wat dat betreft niet tegen: blijf ze lekker fysiek kopen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 29 januari 2020 22:10
    @Millman7 Het is wat je omschrijft, ieder zijn eigen manier om te gamen en wat de een fijn vindt kan de ander niks vinden.

    Zelf speel ik games later na aanschaf graag opnieuw, zo ben ik pas weer aan jij PS2 games begonnen :)

    Ik denk dat als streaming goed / stabiel genoeg is en het in de vorm van Netflix is dat ik uiteindelijk dit ook wel wil proberen.

    Maar zoals Stadia er nu voor staat is het gewoon niet voor mij :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 29 januari 2020 14:17
    Volgens mij zeggen we hetzelfde. Je leest misschien over het 'op dit moment' heen, maar als jij met droge ogen kunt beweren dat Stadia 'op dit moment' het geld waard is, dan zou ik tegen jou willen zeggen: spreek voor jezelf. Dan ben je namelijk echt veruit in de minderheid. Snuffel anders eens op fora of (de Stadia) reddit, want zelfs de 'founders' en promoters beginnen Stadia de rug toe te keren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 29 januari 2020 21:38
    @denver ik zeg niet dat het het geld waard is ik vind alleen dat er wel degelijk wat aantrekkelijks aan Stadia is op het moment.

    Zoals ik zei het hele concept. Niks downloaden, op meerdere apparaten spelen.

    Tot hoever dat werkt is een andere discussie en ik hoor gemixte verhalen

    EDIT: ik heb nog even alles opnieuw gelezen en ik geef je gelijk: we zeggen inderdaad hetzelfde x)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GregWiki

    • 29 januari 2020 22:42
    @denver Typische een reactie van iemand die de service niet heeft uitgetest. Games starten onmiddellijk op hoor. Start jij maar eens Destiny 2 op op jouw console of PC. Op Stadia ben je keren sneller aan het knallen. Uiteraard bevat een game als Red Dead 2 laadschermen. Misschien had dit vermeden kunnen worden als de developer het spel helemaal had geoptimaliseerd voor Stadia. Maar heb het spel zowel op PS4 als Stadia gespeeld. De laadtijden zijn er, maar vallen in het niets in vergelijking met de consoleversie. (PC versie heb ik zelf niet gespeeld)

    Het is je goede recht om geen fan te zijn van Google en/of Stadia. Maar spaar de grote woorden alsof Stadia hopeloos zou zijn. Uiteraard heeft Google niet de beste keuzes gemaakt en communiceert het verre van goed.
    Uiteraard is er nog een lange weg te gaan om de service van waarde te voorzien. Maar daarin is Google ook afhankelijk van de ontwikkelaars.

    De eerste verjaardag (dat is 19 november 2020 dus) zal echter gevierd worden met meer dan 100 beschikbare games. Worden dat de grote kleppers? Nee… Maar het is niet omdat voor Stadia de naam Google staat, dat het "project" geen bestaansrecht heeft en geen kansen mag krijgen om te groeien.

    Het feit alleen al dat jij jouw favoriete games enkel kunt spelen met jouw console of PC in de buurt. En wanneer je internet hebt, je Stadia hebt maakt de service al aantrekkelijk.

    Nu alleen nog de ruwe kantjes eruit krijgen…
    Maar hé…. Misschien vind jij mannen aantrekkelijk en val ik net enkel op vrouwen. Gelukkig vinden we allebei wel onze gading…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RaceStevil

    • 30 januari 2020 08:02
    Ik heb net Stadia aangeschaft, als ik mijn 3 maanden Stadia pro account nu activeer op 30 januari om Tomb Raider nog gratis te kunnen hebben, verlies ik dan een hele maand door dat ik die vlak voor februari activeer?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HenryvdK

    • 31 januari 2020 10:57
    @RaceStevil nee vanaf de dag dat activeert speel je 3 maanden lang gratis.