Op 24 april vond in Hilversum het Cross Media Café Games in de mix plaats. Tijdens dit seminar werd de ontwikkeling van games en gaming onder de loep genomen. Onder leiding van dagvoorzitter Monique van Dusseldorp presenteerde een groot aantal sprekers over de laatste ontwikkelingen over thema's als spelletjes die televisieseries promoten, spelletjes op televisie en spelletjes die televisie, internet en mobiel combineren.

Twintig tot vijfentwintig procent van de programmaformules op televisie is geschikt om als online game uit te werken. Dat stelde Jeroen Elfferich, directeur van het softwarebedrijf ExMachina. "Online gaming is een belangrijke groeimarkt, maar er wordt door televisieproducenten nog te weinig mee gedaan", aldus Elfferich. Al heeft hij daar ook wel weer begrip voor: online gaming spreekt weliswaar de grote massa aan, maar er wordt nog nauwelijks serieus aan verdiend, in elk geval niet in Nederland. "We hebben misschien wel een soort Big Brother voor online gaming nodig", aldus Elfferich, verwijzend naar het grote exportsucces van televisieproducent Endemol.

Mark van Berkel, oprichter van televisie formatbedenker Intellygents, moest toegeven dat, hoewel hij de nieuwe mogelijkheden nauwlettend volgt, zeker na de overname van zijn bedrijf door 2Waytraffic, hij zich blijft concentreren op televisie, “omdat daar nu eenmaal het geld zit”. Van Berkel, die zijn loopbaan begon bij René Stokvis en John de Mol Producties, moest toegeven dat sommige van zijn formules zich zeker lenen voor meer interactiviteit. “Maar zoals de markt er nu voorstaat, ga ik me daar nog niet op concentreren.”

“Hier ligt zeker een uitdaging,” benadrukte Jeroen Elfferich van ExMachina nog maar eens. “Call TV staat onder druk vanwege de regelgeving; online gaming zou een alternatief kunnen zijn.” Volgens Elferrich zouden de producenten de rollen ook heel goed kunnen omdraaien: een game zou de input voor een televisieprogramma kunnen leveren.

Toch denken producenten wel steeds vaker na over een crossmediale aanpak. Whyrobbierocks introduceert vrijdag de onlineversie van het succesvolle programma Holland’s Next Top Model. Van de twaalf modellen die deelnemen aan het televisieprogramma is een avatar gemaakt. Elke week stemt de jury van het programma één model weg. Bezoekers van de site kunnen prijzen winnen door te voorspellen welk model af gaat vallen.

Voor de Nederlandse gamesproducenten liggen er dan ook zeker kansen, zo benadrukten de deelnemers aan het Cross Media Café. Seth van der Meer, voorzitter van de Nederlandse Gamedagen, schat de omzet van de gamesproducenten in Nederland op zo’n 700 miljoen euro. Nederland staat op de tiende plaats in de wereldranglijst van gamesontwikkelaars. “Dat is helemaal geen slechte positie.”

Voor meer informatie over het seminar kun je alle presentaties hier downloaden.