Met de populariteit met van GTA3 en GTA: Vice City beginnen nu de spellen met een gelijkaardig concept langzaamaan binnen te druppelen. Zo kwam Sony in december met The Getaway, een spel dat een veel strakkere verhaallijn aan het GTA concept wist toe te voegen maar helaas nogal te kort schoot op het gebied van pure gameplay mede door de ietwat stugge bediening.

Later dit jaar zal ook Activision een poging doen om GTA van de kroon te stoten met True Crime: Streets of L.A. Dit spel belooft het midden te zoeken tussen GTA en The Getaway door zowel een stevig verhaal aan te bieden dewelke als leidraad door het spel loopt, maar daarnaast de speler de nodige vrijheid te geven zodat het ook nog steeds mogelijk is lekker uit je dak te gaan en de straten voor de lol onveilig te maken:Even though the game is heavily story-driven, there will still be plenty of opportunities to drive off the beaten path and dabble in side missions. In a realistic touch, these opportunities can also conflict with the main storyline. For example, you might be putting pedal to the metal to reach a rendezvous point, but suddenly get a report of a nearby armed robbery on your police scanner. Do you help, or do you focus on the original objective? Your call. Optional missions are not pointless, however -- in fact, they're pointful, as in you gain points for completing them. These can then be used to learn new, more powerful martial arts techniques in dojos throughout the city -- very nice. Daarnaast bied True Crime een zeer geavanceerd vechtsysteem die heel wat dieper gaat dan het simpele meppen dat we in GTA: Vice City tegen kwamen. Het ziet er dus naar uit dat True Crime een spel is om in de gaten te houden, al is er voor de makers nog wel wat werk aan de winkel want de versie die GameSpy speelde was verre van perfect. True Crime wordt in het derde kwartaal voor PS2, Xbox en GameCube verwacht.