Nieuws

Trine-maker biedt video-excuus aan voor kort Trine 3

Reageert op teleurgestelde fans

Geschreven door Gijs Scheltens op
Trine 3-ontwikkelaar Frozenbyte reageert in een video op kritiek van fans. Die waren teleurgesteld over het spel, dat naar hun mening erg kort was en abrupt eindigde. In de video laat Frozenbyte weten dat het beter had moeten communiceren en dat de toekomst van de serie nu ongewis is.

Marketing manager Kai Tuovinen neemt de schuld op zich. Hij zegt dat de nieuwe driedimensionale levels de oorzaak waren van het korte verhaal. Dit heeft het marketingteam echter niet duidelijk naar de fans gecommuniceerd, vindt Tuovinen.

Onzekere toekomst
De ontwikkelaars weten niet zeker hoe het nu verder moet met de Trine-serie. "Onze plannen om de serie voort te zetten zijn momenteel van de baan. [...] We zijn nog aan het uitzoeken wat we nu gaan doen."

Trine 3: The Artifacts of Power kwam 20 augustus uit Early Access, waarna veel spelers klaagden dat de puzzel-platformer te kort was en met een cliffhanger eindigde. In een bericht op Steam liet de ontwikkelaar al weten dat het met een budgettekort te kampen had en het spel hierdoor niet langer kon maken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Severed Proteus-ontwikkelaar kondigt Forest of Sleep aan
23

Reacties op: Trine-maker biedt video-excuus aan voor kort Trine 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 27 augustus 2015 14:45
    Marketing manager Kai Tuovinen :

    Onze excuses voor de korte game, maar goed daar hebben jullie nu niks aan toch willen we iedereen bedanken voor de knaken die we ermee verdient hebben.

    Met alle respect maar wat hebben mensen nu aan een excuses daar krijgen ze geen volwaardige game voor terug, ze weten dus dat ze fout zitten maar daar hebben de mensen die het geld eraan uit gegeven hebben nu niks aan, geld terug geven zou het alleen nog maar erger maken voor de ontwikkelaar.

    Naar mij mening lijkt het er meer op dat ze gewoon snel hebben willen cashen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Phobia

    • 27 augustus 2015 16:06
    Heerlijk subtiel ook. ..
    Het moment waarop er iemand op de achtergrond een bord weggooid met Trine erop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • D4rKy28

    • 27 augustus 2015 16:38
    Spel hoort thuis thuis in de trash can wat achter hun staat net als de developers zelf xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dre2010

    • 27 augustus 2015 16:55
    Budget te kort kan toch ook niet waar zijn , trine1 trine 2 zijn toch super vaak verkocht .
    Zullen het geld wel uitgegeven hebben .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 27 augustus 2015 16:56
    Niemand had het succes van TRINE zien aankomen denk ik , ook de developpers niet . Er komt heus wel een deeltje 4 denk ik zo, er zal wel iemand zijn de de serie wil overkopen of wil samenwerken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • themaniacboy

    • 27 augustus 2015 17:06
    Ongeveer op 2 minuten zie je iemand een Trine 2 poster in de vuilnisbak gooien. Ik weet niet of dit met opzet in het filmpje gedaan is of slecht toeval is geweest. Wat een bizarre timing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • glaned

    • 27 augustus 2015 18:13
    Vind het nogal hard hoe veel mensen hierop reageren. Ik denk dat soms eens vergeten wordt hoe ingewikkeld het is om een spel te maken en wat voor een processen hierbij komen kijken. Deze ontwikkelaars hebben gewoon een grote fout gemaakt, maar ze proberen het nu goed te maken met de fans. Je merkt aan ze dat het ze behoorlijk dwars zit, anders zouden ze geen excuusfilmpje van 7 minuten maken om het een en ander uit te leggen. Ik heb rocksteady of Ubisoft niet zien doen, toen zij een slecht afgewerkt spel afleverde.

    Kortom; het is natuurlijk niet goed dat een spel teleurstelt en deze fout ligt dan ook bij de ontwikkelaar. Maar je moet mensen ook een kans kunnen geven en durven te vergeven voor (stomme) fouten die ze maken, vooral als ze zoveel moeite nemen om het uit te leggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 27 augustus 2015 18:41
    Ik vind het ook frappant dat hier heel hard geoordeeld wordt op deze ontwikkelaar, terwijl Ubisoft gewoon weer met preorders beloond wordt na de blamage van unity. Dat is toch wel krom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 27 augustus 2015 20:37
    Kan de vergelijking niet zien met Ubisof, reden waarom is simpel als je het filmpje kijkt en je ziet die rechter een irritant lachje op ze bek plaatsen omdat iemand met een poster aangelopen komt van Trine en die in de vuilnis bak pleurt alsof het ze geen reet interesseert en ook nog eens aangeeft dat de game in de ijskast staat dan kan ik dit excuses niet serieus nemen, Ubisoft daar in tegen kwam met een fatsoenlijk iets door een gratis game aan te bieden aan mensen die de season pass gekocht hadden en de dlc gratis aan iedereen weg te geven, daarnaast beloofde ze met passende oplossingen te komen voor de bugs.

    Deze studio zegt in principe bedankt voor jullie geld sukkels we maken het op in plaats van het te spanderen in een waardig einde van de game (dlc) of een nieuw deel.

    Dit soort studio`s horen niet te bestaan want ze maken gretig gebruik van de portemonnee van de fans op een zeer gluiperige manier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vladimirr

    • 27 augustus 2015 21:50
    Dit soort studio`s horen niet te bestaan want ze maken gretig gebruik van de portemonnee van de fans op een zeer gluiperige manier.
    Annuleren



    1 van deze studio's is Ubisoft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 27 augustus 2015 21:51
    " Ubisoft daar in tegen kwam met een fatsoenlijk iets door een gratis game aan te bieden aan mensen die de season pass gekocht hadden"

    En de mensen die wel het spel hadden gekocht maar geen season pass konden in de stront zakken, echt top van Ubisoft ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 27 augustus 2015 21:56
    Eeeeh whut ?, wel verder lezen spreadthehate.

    Die mensen kregen de DLC Dead Kings gratis dus waar haal je de info vandaan dat ze in de stront konden zakken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 27 augustus 2015 21:59
    @vladimirr

    Liever een studio die de boel verkracht en de boel oplost en met de fans mee denkt als Ubisoft die ze fout toegaf en met een oplossing kwam en de fans tegemoet kwam met een gratis game en voor de mensen die geen season pass kochten de gratis dlc Dead Kings kregen dan een studio die met een nep excuus video komt waar ze de fans nog uitlachen ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 27 augustus 2015 22:22
    Weet ik, maar zelfs die free DLC maakte hun fouten met Unity niet goed te praten. Ook hadden ze de gratis DLC uitgesteld terwijl ze een release datum hadden gegeven, en je hebt nog steeds last dat je PS4 op standje sambal schiet zodra je in je inventory menu zit te kloten.

    Iedere koper had een gratis spel moeten krijgen na dit gedrocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 27 augustus 2015 22:38
    Wat betreft standje sambal daar heb ik ook last van maar vroeg me af of het met het spel te maken heeft of met de PS4.

    Heb dit keer besloten de nieuwe AC op de X1 te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 28 augustus 2015 07:47
    Maar wat je gemakshalve vergeet is dat het begonnen met hetzelfde. Beide hebben een product op de markt geslingerd wat halfbakken was en dat valt nooit goed te praten. Deze ontwikkelaar had de reden dat het geld op was. Bij Ubisoft gaat die vlieger niet op, die hebben geld zat en wilden gewoon de feestdagen meepikken om nog meer geld binnen te harken. Persoonlijk vind ik dat erger.

    Hoe Ubisoft het daarna oplost is wellicht netter, maar dat behoort misschien niet tot de mogelijkheden voor deze ontwikkelaar gezien het geldgebrek.
    Punt is beide hebben het verkloot, maar deze ontwikkelaar wordt keihard aangepakt maar Ubisoft wordt beloond met preorders. Zelfs meer dan voor unity als ik coola mag geloven.

    Ik vind dat als je er objectief naar kijkt zr beide hebben gefaald. Punt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 28 augustus 2015 10:47
    @haastnooit

    Klopt ben het met je eens dat een product niet op een markt gepletterd hoort te worden op moment dat het niet af is, jammer genoeg is dat niet alleen Ubisoft maar bijna elk bedrijf zie ook de release van Batman.

    Dat Ubisoft het oplost doordat ze meer knaken hebben ok dat is ook te begrijpen maar in geval van Trine zijn het naar mijn mening gewoon domme idioten geweest die van toeters nog blazen weten wanneer het aankomt op geld, ik vermoed dat dit soort studio`s het doen om snel te cashen en gewoon met een ander product verder willen gaan, volgens mij hebben dit soort studio`s geen reserves.

    Wat ze hadden moeten doen in plaats van het spel uit te leveren is bijvoorbeeld een kickstart programma op te zetten en dan uitleggen wat er mis is gegaan in de hoop dat de fans bereid zijn om knaken in te leggen om het product waardig af te sluiten, dit doen ze niet ze zeggen gewoon geld is op de tering voor de fans release het maar en ik ga op vakantie want zo komt het over als je het halfbakken excuus filmpje bekijkt.

    Naar mijn mening horen dit soort studio`s niet te bestaan maar goed dat is mijn mening, ik hoop voor de fans dat er een uitgever is die misschien de titel over koopt en een waardig deel 4 levert maar dat betwijfel ik.

    Wat betreft pre orders ben ik het ook met je eens dat het niet hoort te gebeuren maar ik behoor zelf tot die groep mede omdat ik AC nog steeds geweldig vind en een collector`s versie wilt die beperkt leverbaar is en om die reden pre order ik hem, daarnaast denk / hoop ik dat ze geleerd hebben van het Unity probleem, tevens de manier waarop ze het verleden hebben opgelost vond ik ook erg netjes, geloof dat PC fans van Batman helemaal niks of nog niks gehad hebben en dat vind ik nog erger.

    Wat betreft het falen, wat ik nog erger vind is dat de site gamer.nl nog steeds blijft hangen op moment dat je een reactie op een gebruiker wilt geven, de reden waarom ik het erg vind is dat dit probleem er nu geloof ik al 6 maanden in zit en tot op heden nog steeds niet opgelost is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 28 augustus 2015 12:06
    Je maakt een verschil tussen wat Ubisoft gedaan heeft en wat deze ontwikkelaar gedaan heeft, terwijl er naar mijn mening geen verschil tussen zit.
    Zowel Ubisoft als deze ontwikkelaar hebben een halve of kapotte game uitgebracht.

    Van deze ontwikkelaar zeg jij dat ze geen bestaansrecht hebben, maar waarom mag Ubisoft dan wel bestaan?
    Ubisoft heeft om exact dezelfde reden AC uitgepoept terwijl ze wisten dat er problemen waren, namelijk geld.
    Dus in die zin zou je ze even hard moeten straffen, gelijke monniken gelijke kappen.
    Dus als je deze ontwikkelaar als domme idioten zil bestempelen dan moet je Ubisoft ook iets moois verzinnen, zoals geldwolven.
    Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik erger vind: een studio die door onwetendheid deze fout begaat of een Ubisoft die er wel verstand van heeft, maar nog steeds dezelfde fout begaat?

    Wat Ubisoft had moeten doen is de game uitstellen en alle bugs op moeten lossen, maar dat hebben ze niet gedaan om de aandeelhouders tevreden te stellen.

    Ubisoft heeft het wellicht netjes opgelost, maar dat is dus niet mijn punt.
    Het gaat met overigens niet om Ubisoft in het bijzonder, maar het verbaast mij nogal dat zoveel mensen pre-orderen maar dan wel gaan klagen als de game halfbakken is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 28 augustus 2015 12:26
    De reden waarom ik verschil maak is en dit heb ik hierboven ook al 2x gezegd dat deze ontwikkelaar met een belachelijk excuus filmpje komt waar die rechter gast na geloof 2 minuten een grijns op ze muil heeft omdat iemand anders een poster van Trine in de vuilnis bak pleurt, dan vraag ik me af op welke manier ik dit excuus dan serieus moet nemen.

    Ubisoft loste het probleem op (patches) en gaf de fans ook nog eens gratis de DLC Dead Kings, deze ontwikkelaar had toen ze erachter kwamen geld te kort te komen meerdere mogelijkheden maar hebben daar geen gebruik van gemaakt oftewel ze hebben gecashed en geven dan de middelvinger naar de fans toe dus ja ik vind dat er wel degelijk verschil tussen zit.

    Dat beide een game afleveren die niet goed is of half af is dat ben ik met je eens en valt voor beide niet goed te praten alleen de manier waarop de 1 het oplost en de ander je staat uit te lachen ja daar zie ik wel degelijk verschil in.

    Enige wat ik jammer vind is dat men elke keer Ubisoft erbij betrekt, dit soort dingen gebeuren bij elk bedrijf en als je dan kijkt hoe men met fans omgaat van de PC versie van Batman dan vind ik dat nog vele malen erger dan Unity van Ubisoft, Unity was tenminste nog speelbaar, Batman was zover ik gelezen heb voor het grootste gedeelte aan PC gamers niet speelbaar.

    Maar goed we kunnen zo wel doorgaan maar dat helpt niks we denken er beide zelfde en ook weer niet hetzelfde over :D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 28 augustus 2015 12:58
    Als ik het filmpje zo bekijk dan vallen mij een aantal dingen op.
    1 Hij biedt zijn excuses aan.
    2 In het begin zegt hij meteen dat het al vanaf de aankondiging (feb dit jaar) de bedoeling is geweest om het verhaal in stukken te verdelen, maar dat het niet duidelijk genoeg gecommuniceerd is.
    3 Als de reden hiervoor noemt hij dat het voor hunzelf onduidelijk was hoe de volgende delen van het verhaal uitgebracht zouden worden, DLC, betaalde DLC, free upgrade of een stand alone versie.
    4 Ik vind de toon van het filmpje helemaal niet vervelend, het komt op mij oprecht over.
    5 Ik hoor hem ook volgens mij nergens zeggen dat de game kort is doordat er niet genoeg geld was, het was altijd al de bedoeling om een game te maken van deze lengte.
    6 Het bedrijf bestaat ook al 15 jaar dus het is geen kwestie van snel cashen zoals jij zegt.
    7 Ze benoemen ook dat de overgang naar 3d niet zo makkelijk ging als ze gehoopt hadden, maar niet dat dat met geld te maken heeft.

    Ik ben het met je eens dat die gast die aan het einde de poster in de bak gooit niet zo'n goed idee is, maar moet je daar dan zo zwaar aan tillen?