Nieuws

Totale omzet game-industrie met 4,3 procent gedaald in 2022

Digitale verkoop beslaat 94,2 procent van de totale omzet

Geschreven door Michel Musters op
De totale omzet van de wereldwijde game-industrie is in 2022 met 4,3 procent gedaald ten opzichte van 2021.

Dat blijkt uit een uitgebreide grafiek van Games Industry, dat elke december een overzicht plaatst van cijfers uit de industrie, voor een groot gedeelte gebaseerd op data van analistenbureau Newzoo.

Er ging in 2022 in totaal 184,4 miljard dollar aan omzet rond in de wereldwijde game-industrie, zoals gezegd dus een daling van 4,3 procent. Hoewel daar geen reden voor werd gegeven, is het aannemelijk dat dit te maken heeft met het wegvallen van veel restricties rondom de pandemie, waardoor mensen buitenshuis meer activiteiten konden doen. Vijftig procent van de omzet werd gegenereerd door mobiele spellen, gevolgd door 28 procent via consolegames, 21 procent via fysieke en digitale pc-games en 1 procent via browsergames.

Daarbij is duidelijk dat de trend waarbij fysieke verkoop vermindert ten opzichte van digitale verkoop zich doorzet. De totale omzet bestaat voor 5,8 procent uit fysieke verkoop en voor 94,2 procent uit digitale verkoop. Daar zitten niet alleen complete games bij, maar ook alle andere digitale transacties die in-game worden gedaan.

In de Verenigde Staten blijkt Call of Duty: Modern Warfare 2 de bestverkochte game van het jaar. In Japan is dat Splatoon 3 en in het Verenigd Koninkrijk is het Fifa 23. Elden Ring en de Portal Companion Collection hebben de hoogste gemiddelde scores op Metacritic ontvangen. Genshin Impact is de meestbesproken game op Twitter, gevolgd door Final Fantasy 14 en Elden Ring. De complete grafiek met cijfers is hieronder te vinden.

Games

Dit artikel delen:

Lees meer

Januari-uitverkoop op PlayStation Store is begonnen Eindejaarscontent op Gamer.nl
5

Reacties op: Totale omzet game-industrie met 4,3 procent gedaald in 2022

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Messtranor

    • 21 december 2022 15:33
    Ja, als je alle verkopen in het totaal neemt, dus alle pc games (waar de fysieke verkoop zo goed als niet meer bestaat) en ook nog eens alle DLC en andere content erbij die vaak ook alleen digitaal te krijgen is dan krijg je natuurlijk wel een beetje een vertekend beeld.
    Ik zou graag een soortgelijke lijst zien. maar dan per systeem, en alleen gericht op de verkoop van volle games die zowel digitaal als fysiek te krijgen zijn.
    Dan zal digitaal t waarschijnlijk nog winnen. Maar niet meer met zo'n enorme marge.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 21 december 2022 15:47
    @Messtranor Het verschil is nu levensgroot, dat gaat echt niet ineens 60-40 zijn, zelfs geen 70-30 vermoed ik.
    Voor een uitgever of ontwikkelaar dus een duidelijke indicator dat de consument zijn games dus over het algemeen digitaal aanschaft. Is doorgaans ook een stuk laagdrempeliger. Je hoeft niet te wachten tot je game binnen is, kopen, downloaden en spelen maar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 21 december 2022 15:57
    @Ziminar Ja, dat zei ik, het verschil gaat alnog in t voordeel van digitaal, maar dit verschil is wel HEEL groot. En dat klopt omdat er ook data mee is genomen van factoren die uberhaubt niet fysiek verkrijgbaar zijn.
    Je kan heel goed gelijk hebben met de 70-30 ratio. Maar totdat het specifiek is uitgezocht blijft het speculatie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ghost

    • 21 december 2022 15:54
    De zoommogeijkheid is hier niet optimaal…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Huh

    • 21 december 2022 16:09
    Ik snap het wel.
    €80 euro voor een game ik wacht wel op de (digitale) budgetbak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.