Toshiba heeft op het Cool Chips VII event in Yokohama, Japan, de rekenkracht van de CELL processor gedemonstreerd, die ook toegepast gaat worden in de PS3. Het ging bij deze demonstratie niet om de grafische mogelijkheden, maar vooral de encodeer en decodeer snelheid van de processor.

Hiertoe liet Toshiba maarliefst 48 MPEG2 streams in een hoge SDTV resolutie tegelijk van de hardeschijf laden en met 6 SPE's (Special-Purpose Elements) decoderen. Daarna werden de streams met behulp van een andere SPE tot thumbnails verkleind, waarna ze allen naast elkaar werden geplaatst op een beeldschermresolutie van 1920 x 1080. Misschien dat dit voor veel van jullie niet zo heel veel zegt, maar probeer hetzelfde maar eens uit met je eigen PC en je komt er vanzelf achter hoe enorm zwaar zo'n taak is voor de CPU. De CELL had er echter weinig moeite mee om deze intensieve taken allemaal tegelijkertijd te verwerken. Wij zijn dan ook zeer benieuwd wat dezelfde rekenkracht zal betekenen voor graphics, physics en AI in games.