Tony Hawk: ‘Gameserie kapot door honger naar features’ | Gamer.nl

Tony Hawk: ‘Gameserie kapot door honger naar features’ | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Volgens hem ging het mis met de serie toen het toevoegen van nieuwe features het belangrijkste doel werd voor ieder deel, zo vertelt hij tegen GameInformer. "Toen we aankwamen bij Tony Hawk’s Proving Ground en het flick-systeem gebruikten, waarbij je beide analoge sticks gebruikt om elke voet te besturen – ik denk dat het daar begon dat we te ver gingen met het proberen om nieuwe features toe te voegen, in plaats van gewoon nieuwe levels en uitdagingen te maken."

De laatste twee games in de serie, Tony Hawk Ride en Tony Hawk Shred, worden gespeeld met een skateboardcontroller, waarop de speler zelf moet staan en trucs kan uitvoeren. Hoewel deze games door de gamepers zeer negatief werden ontvangen en zeer slecht verkochten, denkt Hawk niet dat dat ligt aan het idee zelf.

"Tony Hawk: Ride werd gehaast ontwikkeld, omdat we de helft van de tijd nodig hadden om de skateboardcontroller uit te vogelen, waarvan we eerst dachten dat dat het makkelijke deel zou zijn", vertelt Hawk. "Ride werd overhaast uitgebracht en Shred was wat Ride had moeten zijn, maar tegen de tijd dat Shred uitkwam, waren de randacce oires aan het verdwijnen, dus het was slechte timing."

"Ik wou dat Shred eerder was uitgekomen. Toen mensen eenmaal bewegingsbesturing gingen gebruiken en alle plastic acce oires zich begonnen op te stapelen, was dat het einde. Binnen het juiste tijdsbestek hadden we iets kunnen maken dat veelgeprezen was geweest."

Geen eerlijke kans

Hoewel Hawk toegeeft dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt met de ontwikkeling van de Tony Hawk-serie, gelooft hij ook dat Tony Hawk Ride geen eerlijke kans heeft gekregen van de gameredacteuren die het spel gerecenseerd hebben.

"In het algemeen viel het mij op dat de personen die de game een negatieve review gaven, degenen waren die het vijftien minuten hebben gespeeld en de tutorial niet hebben doorlopen. Zij stapten er gewoon in en dachten dat zij de experts waren van de game, omdat ze expertgamers zijn. Dat was mijn kritiek aan hun adres. Ze hebben het geen kans gegeven."

Momenteel werkt Hawk met Activision aan Tony Hawk’s Pro Skater HD. Een downloadbare skategame gebaseerd op de eerste twee titels uit de serie die teruggaat naar de basis. De techniek achter het spel, dat uitkomt op de downloadkanalen van PlayStation 3 en Xbox 360, is volledig vernieuwd.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou