Het gaat hier om de physics uit Half-Life 2, zoals de kenmerken van zwaartekracht en water, de sfeer van Uncharted, het origineverhaal van Batman Begins, het lijden uit 127 Hours, de mysteries uit Lost en de Eagle Sight-visie van Assassin's Creed.

Net als Ezio di Auditore di Firenze kan Lara Croft namelijk belangrijke zaken extra laten opvallen. Wanneer Croft stilstaat kan de speler het Survival Instinct activeren. Hierdoor verdwijnt alle kleur uit de omgeving; belangrijke elementen worden dan geel gekleurd. Hierdoor kan de avonturierster bijvoorbeeld wolvensporen volgen om handige items te ontdekken.

Angst en pijn

Croft is in het nieuwe deel menselijker: ze bloedt en lijdt pijn en moet vechten om te overleven. Haar emoties zullen af te lezen zijn aan haar gezicht, waar soms dicht op wordt ingezoomd. Om haar gezichtsuitdrukkingen zo realistisch mogelijk te maken wordt er gebruik gemaakt van motion capturing-technieken.

Het verhaal draait om de jonge Lara Croft die als tiener vers van de universiteit schipbreuk lijdt en strandt op een eiland nabij de Japanse kust. Het verhaal is verdeeld in drie hoofdstukken met de thema's overleven, redden en vluchten. Croft begint als een jonge onervaren tiener en eindigt als een doorgewinterde avonturierster; naarmate de game vordert ontwikkelt haar uitrusting met haar mee.