Als er één engine is gebruikt, verbouwd en misbruikt dan is het wel die van Unreal. En dankzij de gebruiksvriendelijke editor was het zelfs voor de leek niet al te moeilijk om een fatsoenlijk level in korte tijd te bouwen.

Een fullversion leveleditor in commerciele verpakking is er echter nooit gekomen terwijl Unreal hier wel meerdere keren melding van maakte. Hoe is het dus gesteld met de toekomst van UnrealED, vroeg EvilAvater zich af.

Tijd voor een interview met Tim Sweeney, een van de grote breinen achter het fenomeen Unreal.Evil Avatar: Has UnrealED grown much since the release of Unreal? The editor was quite powerful then, with a lot of experimental features such as the Shape Editor. Has the editor gained any new features to accomodate Unreal2 or UnrealWarfare?

Tim: You'd be really surprised to see the latest editor. It now has support for full terrain editing, including tools for painting directly on alpha layers and height layers to elevate and lower terrain. There is a cinematic editor build into UnrealEd now, that already has some basic features for creating in-game cinematic animations, camera paths, and so on -- and is growing in functionality every day.Vooral de opties om nu ook volledige buitenomgevingen te maken lijken me erg indrukwekkend en ik ben dan ook benieuwd wat voor overige vernieuwingen we in de interface mogen verwachten.