Tien jaar geleden: Toekomst gamesindustrie ziet er nog gunstig uit | Gamer.nl

Tien jaar geleden: Toekomst gamesindustrie ziet er nog gunstig uit | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Toekomst gamesindustrie ziet er nog gunstig uit

Tien jaar geleden spraken een aantal figuren binnen de game-industrie hun zorg uit over de toekomst van de bedrijfstak, zoals dat eigenlijk ieder jaar wel meerdere malen gebeurt. In een reactie hierop publiceerde de technologie-website Zdnet een artikel waarin het juist stelde dat de toekomst er juist gunstig uitziet, en dat de totale omzet alleen maar toe zal nemen. 

Wat betreft dat laatste kreeg Zdnet sowieso gelijk; de budgetten voor het maken van AAA-game bleven stijgen en ook de omzet is sinds 2001 behoorlijk toegenomen. De meest treffende voorspelling van de site gaat echter over heel iets anders. Zdnet stelt verder dat gamen over tien jaar tot de mainstream zou behoren, en dus niet langer enkel iets voor 'nerds'. Ook zouden we veel meer op onze mobiele telefoons en televisies gaan spelen. 

Loop vandaag de dag een willekeurige trein, bus of metro in en je moet wel heel goed je ogen dichtknijpen om de theorie van Zdnet niet in praktijk te zien. Menig scholier, student of zelfs volwa en man heeft zijn smartphone gedraaid met twee handen vast, om met een of ander simpel spelletje de reistijd te doden. Gamen, in welke vorm dan ook, doet bijna iedereen wel tegenwoordig. Voor bewijs hoef je alleen maar naar het schrikbarend hoge aantal keren dat Angry Birds verkocht is te kijken: meer dan 200 miljoen.

De vraag blijft natuurlijk in hoeverre de industrie van tien jaar geleden nog vergelijkbaar is met die van nu, en of de partijen die toen aan de top stonden eenzelfde stap richting de mainstream hebben gezet. Want hoe hoog de budgetten ook zijn van toptitels uit de stal van EA, Activision, THQ en Ubisoft, het aantal verkochte exemplaren blijft in de meeste gevallen toch steken bij enkele miljoenen. Genoeg reden om door te gaan met het maken van volgende delen, maar of er ook echt een geheel nieuwe markt is aangeboord? Het beeld van de typische gamende nerd is in ieder geval wel grotendeels verdwenen, al heeft dat waarschijnlijk meer te maken met de algehele acceptatie van technologie als een belangrijke factor in ons bestaan. 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou