SimsVille project stopgezet

SimsVille zou de De Sims-reeks in 2002 uitbreiden met een nieuwe telg, maar werd tien jaar geleden uit het niets geannuleerd. Volgens ontwikkelaar Maxis werd het project stopgezet omdat de game kwalitatief ondermaats was.

Simsville was een mix van De Sims en SimCity. De speler kon een stad vormgeven door huizen te bouwen en infrastructuur te creëren. In de game zou tevens het managen van individuen centraal staan, hetgeen we uit traditionele De Sims-spellen kennen. SimsVille bevatte een volwassen insteek, waardoor ook moeilijke taken als het omgaan met criminaliteit om de hoek kwamen kijken. Sommige elementen uit het spel, waaronder het daten, is later in De Sims-uitbreidingen verwerkt.

Het groepje werknemers dat bij het mislukte project betrokken was, werd bij de ontwikkeling van The Sims Online betrokken. Die MMO zag op 17 december 2002 het levenslicht en werd ongeveer vijf jaar later omgedoopt tot ‘EA Live’. In de zomer die volgde haalde EA de servers van het spel offline vanwege een tekort aan gebruikers.

The Sims Online is in tegenstelling tot SimsVille nog niet geheel gestorven. Recentelijk lanceerde EA The Sims Social op het sociale medium Facebook. De browsergame wordt gezien als de spirituele opvolger van The Sims Online. Tevens werkt een deel van de oorspronkelijke The Sims Online-community aan TSO Restoration, een gratis versie van de MMO. Wanneer het initiatief van de fans verschijnt, is niet bekend.