Red Faction PS2 klaar, PC bijna

Met de release van Red Faction: Armageddon voor de deur, alweer het vierde deel in de serie, is het ergens vreemd om te beseffen dat tien jaar geleden het eerste deel nog moest verschijnen. En dan te bedenken dat er zeven jaar zat tussen Red Faction II en het derde deel, Guerrilla. De eerste Red Faction lag op 22 juni 2001 voor de PlayStation 2 in de winkels, ruim een maand nadat bekend werd gemaakt dat de ontwikkeling van het spel erop zat. De PC-versie verscheen pas eind september.

Hoewel de serie inmiddels zijn focus verlegd heeft naar third-person shooters, en weg van het FPS-genre, is één aspect altijd gebleven: het kapotmaken van de omgeving. De fans zullen deze functionaliteit beter kennen als 'geometry modification, of kortweg geomod, de naam van de engine gebruikt voor de Red Faction-games. Oorspronkelijk was de engine bedoeld voor Descent 4, maar toen deze game geannuleerd werd, is de techniek (en zelfs een deel van het verhaal) ingezet voor de eerste Red Faction.

Tien jaar en anderhalve iteratie van de GeoMod-engine later en de vernietiging van alles wat los en vast zit blijkt een heel eind te zijn gekomen. In het nieuwste deel, Armageddon, kan ieder gebouw met behoorlijke precisie door midden worden gezaagd of in een zwart gat geschoten. Leunt een complex enkel nog op een paar pilaren, dan kun je erop wachten dat het geheel vanzelf in elkaar stort. GeoMod 2.5 maakt het daarnaast mogelijk om alles ook weer netjes in elkaar te zetten. Wat tien jaar aan ontwikkeling al niet kan doen.