E3-trailer van Red Faction

De allereerste Red Faction verscheen in het najaar van 2001 op PlayStation 2 en PC. De eerste game in de nog steeds lopende THQ-reeks was op het eerste gezicht een rechttoe rechtaan shooter, maar met een twist: omgevingen konden kapot. Zo konden spelers hun eigen weg banen door de levels, bijvoorbeeld door complete muren weg te knallen. Dit dankzij de GeoMod-engine. In plaats van op bepaalde plekken die daarvoor bedoeld waren dingen kapot te knallen, konden spelers echt zelf kiezen wat ze vernielden.

Het concept van Red Faction werd nog verder ontwikkeld in Red Faction 2, tot in het derde deel, Red Faction: Guerrilla, het roer om werd gegooid. De game werd free-roaming. In plaats van gangenstelsels, was er nu een open wereld (het oppervlakte van Mars) om te verkennen en te vernietigen. Het voordeel hiervan was de vrijheid, het nadeel dat de wereld vaak nogal leeg oogde, doordat de technologie veel rekenkracht opeiste. Volgende maand verschijnt Red Faction: Armageddon, die weer een beetje teruggaat naar de gangenstelsels van het eerste deel, maar met de unieke wapens uit Guerrilla. Zo is het nu mogelijk om complete gebouwen die je net hebt vernietigd, weer in elkaar te zetten.

Zo ver is het echter nog niet. Bekijk eerst eens in de trailer van E3 2001 hoe de eerste Red Faction er uit zou komen te zien.