Tien jaar geleden: Project Ego, de nieuwe RPG van Peter Molyneux | Gamer.nl

Tien jaar geleden: Project Ego, de nieuwe RPG van Peter Molyneux | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Project Ego, de nieuwe RPG van Peter Molyneux

"Peter Molyneux is mede dankzij zijn laatste creatie Black and White een persoon die geen uitleg nodig heeft", zo begint het nieuwsbericht van tien jaar geleden. Molyneux is mi chien ook een persoon die zelf geen uitleg meer moet geven over zijn games, omdat hij in het verleden nog wel eens verkeerde verwachtingen schiep over zijn nog niet verschenen titels. Mi chien de bekendste uit de lijst van games die door Molyneux zelf gehyped werden, maar als eindproduct lang niet alle beloftes waar wisten te maken, is Fable. Gamespot had tien jaar terug opnieuw de primeur en plaatste de eerste screenshots en concept art van het spel, dat toen nog bekendstond als Project Ego.

Terugkijkend op de het ontwikkelingsproces van Fable blijkt de werknaam voor het spel bijzonder typerend. Molyneux stak niet onder stoelen of banken dat hij trots was op wat hij en zijn team op dat moment aan het doen waren. Zo noemde hij Fable "de beste game ooit', nog voordat het daadwerkelijk in de winkels lag. Ook kondigde hij regelmatig nieuwe features aan voor het spel, die niet allemaal hun weg naar het spel zouden vinden. Hoewel de game positief werd ontvangen, kon hij voor dat laatste op weinig sympathie rekenen. Molyneux verontschuldigde zich wel voor de valse beloftes, maar liet bij opvolger Fable II zien niet helemaal van zijn fouten geleerd te hebben

Ook daar trad Molyneux op als het boegbeeld van de game, en kwam hij meerdere malen in het nieuws door opnieuw allerlei beloftes te maken, dat terwijl hij bleef volhouden geen PR-man te zijn maar gewoon een ontwikkelaar. Bij Fable II waren de fans daarom een stuk voorzichtiger met hun enthousiasme, met de commotie rondom de ontwikkeling van het eerste deel nog vers in het geheugen. Fable II en Fable III losten uiteindelijk alsnog een aantal van de ooit gemaakte beloftes in, zoals het kunnen hebben van kinderen. 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou