Waarom de PS2 zijn beloftes nog niet nakomt

Tien jaar geleden was Gamer.nl een heel andere website. Zo draait het nieuwsbericht wat wij schreven niet om hard nieuws, maar om een artikel die op de inmiddels opgeheven website MxGamer stond. De schrijver klaagt dat de PlayStation 2, die vanaf 24 november 2000 verkrijgbaar was, nog niet zo revolutionair was als Sony had beloofd. De schrijver had een aantal maanden voor het artikel de importversie voor veel geld gekocht en er spijt van.

Naast problemen met de hardware (de DVD-speler bedienen met een controller is niet handig, twee powerknoppen, memorycards voor de PSOne die niet werken op de PS2) is zijn grootste klacht het gebrek aan goede games. Van alle games die tot dan uit waren gekomen, waren er volgens de schrijver maar vijf leuke games, met alleen snowboardgame SSX als topper. Hij eindigt het stuk met de mening dat er absoluut potentie in de PS2 zit, maar dat het vooralsnog een veredelde DVD-speler is.

Het was tekenend voor die tijd: Sony had gamers enorm lekker gemaakt met de aankomende PlayStation 2. Zo lekker, dat mensen zelfs massaal Sega's Dreamcast gingen negeren, met alle gevolgen van dien: het zou de laatste console van Sega worden. Toen de PlayStation 2 uitkwam bleek echter dat er vrij weinig interessante games verkrijgbaar waren voor de console, met als grote uitzondering SSX.

Niemand kon toen al weten dat de PlayStation 2 de bestverkochte console ooit ging worden. Inmiddels zijn er meer dan 150 miljoen exemplaren van verkocht. Als gevolg hiervan bombardeerden uitgevers de console met topgame na topgame. Klassiekers als Metal Gear Solid 2 en 3 tot Final Fantasy X en XII, platformers als Ratchet & Clank en Jak & Daxter, vreemde culthits als Okami, Rez en Odin Sphere, of actietoppers als Devil May Cry en Killzone: er zijn maar weinig consoles die zo'n gevarieerde line-up hebben. En dat allemaal door de gedurfde grootspraak van Sony en de briljante toevoeging van de DVD-speler.