Waarom de PS2 zijn beloftes nog niet nakomt
Tien jaar geleden was Gamer.nl een heel andere website. Zo draait het nieuwsbericht wat wij schreven niet om hard nieuws, maar om een artikel die op de inmiddels opgeheven website MxGamer stond. De schrijver klaagt dat de PlayStation 2, die vanaf 24 november 2000 verkrijgbaar was, nog niet zo revolutionair was als Sony had beloofd. De schrijver had een aantal maanden voor het artikel de importversie voor veel geld gekocht en er spijt van.
Naast problemen met de hardware (de DVD-speler bedienen met een controller is niet handig, twee powerknoppen, memorycards voor de PSOne die niet werken op de PS2) is zijn grootste klacht het gebrek aan goede games. Van alle games die tot dan uit waren gekomen, waren er volgens de schrijver maar vijf leuke games, met alleen snowboardgame SSX als topper. Hij eindigt het stuk met de mening dat er absoluut potentie in de PS2 zit, maar dat het vooralsnog een veredelde DVD-speler is.
Het was tekenend voor die tijd: Sony had gamers enorm lekker gemaakt met de aankomende PlayStation 2. Zo lekker, dat mensen zelfs massaal Sega's Dreamcast gingen negeren, met alle gevolgen van dien: het zou de laatste console van Sega worden. Toen de PlayStation 2 uitkwam bleek echter dat er vrij weinig interessante games verkrijgbaar waren voor de console, met als grote uitzondering SSX.
Niemand kon toen al weten dat de PlayStation 2 de bestverkochte console ooit ging worden. Inmiddels zijn er meer dan 150 miljoen exemplaren van verkocht. Als gevolg hiervan bombardeerden uitgevers de console met topgame na topgame. Klassiekers als Metal Gear Solid 2 en 3 tot Final Fantasy X en XII, platformers als Ratchet & Clank en Jak & Daxter, vreemde culthits als Okami, Rez en Odin Sphere, of actietoppers als Devil May Cry en Killzone: er zijn maar weinig consoles die zo'n gevarieerde line-up hebben. En dat allemaal door de gedurfde grootspraak van Sony en de briljante toevoeging van de DVD-speler.
Reacties op: Tien jaar geleden: PlayStation 2 stelt teleur
stan2754
gaste geen thumbs down het is al veranderd
BertThaBest
Edit: voordat de PS2 er was, verscheen er op internet een mega-gedetaileerd plaatje van Jin, het Tekken personage. Zoiets zou Sony's apparaat al dan niet ingame op een tv moeten kunnen toveren.. Tja, daar zijn ze nog steeds goed in, een beetje overdrijven.
ali3n8tor
er staat nog een kleine typo in het stuk.. verander die ps3 even in ps2 =)
Cyclonic
nurie
Aan de ene kant had de PS3 in het begin allerlei problemen, slechte spellen, slechte verkopen.
Anderzijds gaat de PS3 nu dezelfde richting op als de PS2, veel exclusives, stijgende verkopen nu de prijzen zijn gedaald.
offensive
Onslaught
De Dreamcast heeft minder kracht (1,4GFlop/s en 360 MIPS tegen 6,2GFlop/s en 450 MIPS), fillrate (100MPixel/s en 100MTexel/s tegen 2,4GPixel/s en 1,2GTexel/s), bandbreedte (800MB/s en 1,6GB/s tegen 3,2GB/s en 48GB/s), geheugen (18MB tegen 36MB). Kortom je weet niet waar je over praat.
importeddutch
robertification
Crono
BlackRush
BlackRush
Hakker
Het is en blijft Sony's achilleshiel. Programmeren voor de Playstation is een ramp. Vraag elke ontwikkelaar maar waarvoor het makkelijker programmeren is tussen de xb360 en ps3 en zeker 90% zal xb360 zeggen.
Je krijgt dus het punt dat lang niet de gehele potentie van de console gebruikt wordt.
manstrite
GoofyIdiot
MichelMusters
fragfreak
Letsa
Streepje X
Cyclonic