Misschien Fallout 3?

Het woordje 'misschien' mag inmiddels worden weggelaten - Fallout 3 kwam in 2008 uit - maar vraagtekens achter de ontwikkeling kunnen we nog altijd zetten. Tien jaar geleden ging het gerucht dat Black Isle Studios voor de derde keer het Fallout-universum zou gaan verkennen, nu prijkt op het doosje van Fallout 3 de naam van ontwikkelaar Bethesda. Wat er in de tussentijd precies gebeurd is, is ook in 2011 nog altijd niet duidelijk.

Beslissend voor de toekomst van Fallout bij Black Isle is ongetwijfeld het faillissement van eigenaar en uitgever Interplay geweest, dat zich daarna gedwongen zag de licentie van het Fallout-universum te verkopen aan Bethesda. Het derde deel was op dat moment al in ontwikkeling, maar de nieuwe beheerder van de licentie besloot niets van het eerder verzette werk te gebruiken, en met een schone lei te beginnen.

Hoewel Bethesda de gameplay over een andere boeg gooide behield het wel enkele elementen die de vorige twee delen typeerden, zoals de zwarte humor, een uitgebreid verhaal en een ogenschijnlijk uitzichtloze open wereld. De nieuwe ontwikkelaar gebruikte voor de ontwikkeling van het spel de Gamebryo-engine, die het eerder al voor Elder Scrolls IV: Oblivion inzette. De engine was niet zonder problemen, getuige de vele bugs die nog in het spel zaten bij de release, maar wist wel een post-apocalypistische speeltuin te scheppen voor spelers.

Na Fallout 3 en de DLC-uitbreidingen hierop kwam Fallout: New Vegas, al werd deze niet door Bethesda zelf ontwikkeld. Of de volgende Fallout wel op naam van de studio komt is nog niet bekend. Wellicht dat we daar na het uitkomen van The Elder Scrolls V: Skyrim snel meer over te horen krijgen.